Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Megmutatjuk az idei legjobb elektromos MTB-ket!

Hegyek-völgyek lovasai, a 12 prémium e-mtb. Forrás: ebike-mtb.com

Nagy örömmel nyugtáztuk az E-Mountainbike magazin csoporttesztjét az össztelós prémium e-mtb-kről, ugyanis a két kiemelten ajánlott ebike, egy-egy általunk forgalmazott márka modellje lett. Nem csak a “kerékpárjaink” sikereinek örültünk, hanem annak is, hogy ez is mutatja, anno jól választottuk ki, mely márkákat forgalmazzuk!

 

 

 

A tesztről röviden

Az említett tesztet a német E-Mountainbike magazin végezte el, 12 e-mtb-t teszteltek a magazin munkatársai (köztük több ex-versenyővel), illetve pár szerencsés “civil” tesztelő bevonásával. A tesztelés két körben zajlott, először a hidegben, Németországban mérettettek meg a bringák, majd két héten át Dél-Franciaországban, ahol a klíma már kellemesebb volt.
Sokféle szituációban próbálták a bringákat, törekedve arra is, hogy elérjék saját, illetve az adott ebike határait is.

A kimerítő teszt és a korábbi tapasztalataik alapján az ebike specifikus magazin a következő konklúziókat vonta le az összteleszkópos pedelec-ekkel kapcsolatban:



 

Hatótáv

Nagyon nehéz megállapítani, hogy pontosan milyen hatótáv is érhető el az adott kerékpárral, mivel ez számtalan, apró tényezőtől is függ a nyilvánvalók mellett (kiválasztott rásegítési szint, terep, illetve útviszonyok). Hogy mennyi minden és nagyjából milyen mértékben befolyásolja egy ebike “fogyasztását” jól mutatja a Bosch hatótáv kalkulátora, amit itt tud kipróbálni

 

 

 

Motor

Nem tanácsos egy e-mtb kiválasztásánál csak a motort figyelembe venni és közben megfeledkezni a kerékpárról. Alapvetően nincs “legjobb motor”, hisz mindegyik más egy kicsit, van akihez egyik jobban illik, mint a másik, ezért érdemes több motort is kipróbálni, illetve magát a kerékpárt is nézni.

 

 

 

Tömeg

Az összteleszkópos elektromos rásegítési montik mind 20 kg feletti tömeggel bírnak, ez nem vitás. Ezeknél a bringáknál már el kell engednünk az alacsony tömeghez való vonzalmunkat. Nem mindig célravezető, ha a legkönnyebbet választjuk, hisz lehet, hogy a pár száz grammal nehezebb versenytárs az eltérő kialakításának köszönhetően stabilabb, jobban kezelhetőbb, megbízhatóbb lesz.

 

 

 

 

Karbon vagy aluváz?

Ha már tömeg, nem mehetünk el szó nélkül a karbon vázas ebike-ok mellett.

Egy karbon vázas gép mindig könnyebb, de ez a pár száz gramm elektromos kerékpárok esetében már nem oszt, nem szoroz igazán. A szénszálas gépek előnye, hogy a tervezők szabadabb kezet kapnak a váz kialakításakor. A karbon másik előnye, hogy használatával növelhetjük a váz merevségét.
Ugyanakkor minden éremnek két oldala van: a karbonnak rosszabb a hővezető képessége, mint az aluminiumnak, így jóval kevésbe tudja egy teljesen integrált motor hőjét elvezetni, ami folyamatos, erős terhelés esetén nem szerencsés.

A megnövelt merevségű váz sem minden esetben előny, van amikor egy kis vázon belüli rugalmasság fokozza egy bringa kezelhetőségét, kényelmét.

Jelenleg pusztán esztétikai érvek szólnak egy karbon vázas elektromos monti mellett.

 

 

 

 

Akku: kint vagy bent?

A vázba rejtett akkumulátoros ebike-ok kétségkívül szebbek, mint a vázra szerelt akkus társaik, de egyelőre a vonzóbb megjelenésen és a kerékpáron újra megjelenő kulacstartón kívül még sok előnyük nincs. Egy integrált akkumulátor mindig hosszabb, mint a vázra szerelt testvérei, így az ebike súlypontja is kissé feljebb kerül.

Ha pedig azok közé tartozunk, akik szeretnek magukkal vinni egy második akksit is, jobban járunk egy klasszikus, vázra szerelt akkus modellel (szerkesztői megjegyzés: vagy egy két akkus kerékpárral, mint amilyenek a Bulls E-Core Evo-k is)

 

 

 

 

Gumik

A széles gumik egy e-mtb esetében különösen fontosak, hisz számtalan előnyük van: plusz tapadás, megnövekedett komfort és stabilitás, nem mellesleg vagányabban is néznek ki. Az E-Mountainbike szerkesztői szerint a 2,5-2,8 közötti szélességű gumik a legideálisabbak 1.2-1.6 bar nyomáson.

 

 

 

 

Rugóút: mennyi legyen kemény terepre?

A hagyományos montiknál már megszokhattuk, hogy a nagyobb rugóút több “elpazarolt” energiát jelent az emelkedőkön, emiatt a szolidabb rugóúttal bíró mtb-k jobbak voltak. Az ebike-ok esetében ez már nincs teljesen így, az ideális rugóút 130mm és 160mm közé lőhető be. Az ennél nagyobb rugóúttal bíró gépek jellemzően már lomhának hatnak, ahogy ez a teszten is bebizonyosodott. Ez alól egyedül a Bulls E-Core Evo En Di2 volt kivétel, ami 180mm-t mozog elől is és hátul is, mégis hozta a kevesebb lengéscsillapítással bíró mtb-k fürgeségét, ellentétben a teszten szereplő más 180mm-es pedelec-ekkel.

 

 

De melyik ebike nyert?

A 12 prémium fully ebike közül a teszten egyértelműen kiemelkedett két nagy prémium gyártó terméke: a Bulls E-Core Evo En Di2 és a Specialized Turbo Levo S-Works Carbon.
 


Ha számít, hogy mit és mennyit kapsz a pénzedért: a legjobb értékkel bíró gép, a Bulls E-Core Evo En Di2. Kép forrása: ebike-mtb.com

A Bulls pedelec kiemelkedő menettulajdonságain kívül (agilis emelkedőkön, stabil és kezelhető a lejtőkön és kimagasló a kerékpár kiegyensúlyozottsága) a moduláris akkumulátor rendszerének (2 db, egyenként 375 Wh kapacitású akkumulátort lehet a vázban elrejteni) és csúcs kategóriás, jól átgondolt és összerakott alkatrészeinek és felszereltségének köszönheti, hogy a teszten a Bulls E-Core Evo En Di2 kapta a “legjobb ár-érték” plecsnit.

A Bulls egyik 2018-as újítása, a dupla, vázba rejtett akkumulátor. Mindkét oldalról be tudunk csúsztatni egy-egy 375Wh kapacitású "üzemanyagtankot". Kép forrása: ebike-mtb.com

 

Természetesen a kiváló irányíthatóság és az instant “otthon vagyok” érzés is sokat nyomott a latba, amit akkor érzünk, ha ráülünk erre az ebike-ra.
180mm-es rugóútjának köszönhetően a gépben rengeteg tartalék van még a rázós, göröngyös terepen is. A nagy rugóút ellenére a Bulls mégis megmaradt agilisnak és játékosnak.

 

 

Specilazed S-Works Turbo Levo, a teszt abszolút győztese! Kép forrása: ebike-mtb.com

Az S-Works Turbo Levo az abszolút tesztgyőztesnek járó serleggel gurulhatott haza, amit kiemelkedő minőségének és kifinomultsága mellett az okos megoldásoknak is köszönhet. Ilyen az okos telefonos applikáció, melyen keresztül finomhangolhatjuk a motort és jobban saját szájízünkre szabhatjuk annak viselkedését. A zsűri tetszését az integrált akkumulátor mellett a visszafogott rásegítési szint választó kar is elnyerte, ami tovább fokozza a “hagyományos kerékpár” életérzést. A sok apró finomság közül van, amit csak később vesz észre az ember, mint az Autostag szelep a lengéscsillapítón, ami leegyszerűsíti annak beállítását. Szintén apró, de egyedi dolog, hogy a Specin nélkülözni tudták a tervezők a küllőmágnest (szinte az összes pedelec-en van, ezzel méri a motor a sebességünket).
Ezek mellett az már csak természetes, hogy egy kiválóan kezelhető pedelec-et köszönhetünk a Levo S-Works személyében. Magabiztosan, fürgén és hatékonyan hódítja meg az emelkedőket és már pár méter megtétele után hatalmas mosollyal ajándékozza meg tulajdonosát, függetlenül attól, hogy egy profi vagy csak “koca bringás” felhasználóról van-e szó.

 


Giant Full-E+0 SX Pro: 360%-os rásegítés, ez tényleg óriási! (összehasonlításképpen: Bosch: 300%, Brose 320%) Kép forrása: ebike-mtb.com

Óriás eredmény

A tesztelt 12 bringából az abszolút tesztgyőztes Specialized és az “ár-érték” bajnok Bulls mellett egy harmadik kerékpár is megtalálható kínálatunkban, a Giant Full-E+0 SX Pro, ami szintén nagyon jól szerepelt, hisz a Bulls E-Core mellett ez a pedelec kapott kiemelkedő “ár-érték” pontot (a Bulls 5/5, a Giant 4,5/5, a mezőny többi bringája legjobb esetben is 4 pontot kapott az 5-ből).
 


Az eredeti, angol nyelvű tesztet itt tudja elolvasni az ebike-mtb magazin oldalán.