Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Egy korszak vége: az Ambringa elbúcsúzik az átalakító szettektől

Az évek során sok, eredetileg hagyományos kerékpárból faragtunk ebike-ot, de 2023 végére ez véget ér. Ez -szerencsére- nem egy kudarc története, hanem egy trend vége. Ha érdekelnek a részletek, kattints és tudd meg, mivel készülünk ezután, illetve mi áll a háttérben!

 

2009 óta, mióta a pedelec bringákat is felvettük az "annyira más bringák" közé, forgalmazunk elektromos átépítő (átalakító) szetteket is. Itt lényegében arról van szó, hogy az érdeklődő külön meg tudja vásárolni az elektromos rendszert, amit aztán hagyományos kerékpárjába beépítve pedelec-ké "varázsol". Az első években (2010-es évek elejéről beszélünk itt még) volt létjogosultsága ennek a koncepciónak, hisz akkoriban a gyári pedelec-ek sokszor nem tudtak többet, jobbat, mint egy jó minőségi sima bringa + átalakító szett. Lényegében hasonló élményt adtak, szebb csomagolásban, hiszen a gyári rendszerek esetében mindig meg volt oldva a kábelek elvezetése és az akkumulátor matricázása is jellemzően harmonizált a bringa fényezésével.

 

Egy középmotoros átalakító szettel felvértezett, születési "nemét" tekintve hagyományos kerékpár

 

A BionX debütálásával ráadásul az átalakító szettek "csapata" jelentősen erősödött, hiszen egy igazán prémium, erős rendszert kaptak azok, akik a kanadai cég átalakító szettje mellett tették le a voksukat. Ráadásul ez már visszatölteni is tudott, amivel a legtöbb gyári pedelec nem tudott versenyezni (ez akkoriban különösen fontos szempont volt, hiszen az 500Wh körüli akkumulátorok számítottak akkoriban a "nagy akkunak", szemben a mostani 750-960Wh-s megoldásokkal). Szebbek voltak ugyan a gyártói megoldások, de sokszor tudásban és erőben alul maradtak egy jó minőségű hagyományos bringával szemben, ami megkapta a "BionX beültetést".

 

A BionX csúcsrendszerével, a D500-as szettel szerelt prémium Pegasus Premio Superlite -eredetileg- sima "bio" bringa. Ez volt az egyik legesztétikusabb átalakításunk, de az akkori prémium gyári megoldásokkal szemben szépségversenyben így is alulmaradt.

 

Ez így volt évekig, de közben a gyári pedelec koncepcióra fókuszáló rendszerek fejlesztői, mint a Bosch, Brose, Giant SyncDrive sem tétlenkedtek. Rendszereik évről-évre erősebbek, jobbak lettek és az akkuk kapacitása is csak egyre nőtt. Nem mellesleg húztak egy nagyot és 2017 táján (márkánként eltérő, hogy mikor) beköltöztették az akkumulátort a vázba, ezzel jelentősen vonzóbbak, modernebbek lettek, mint az átalakított bringák.

De nem csak akku fronton volt nagy változás -a gyári gépek javára-, de a motor konstrukcióját tekintve is. 2017 után egyre jobban látszott, hogy a jövő a középmotoroké. Az alacsonyabb súlypont, az agyváltóval való kompatibilitás, mind a középre, a hajtókarok közé épített motorok malmára hajtotta a vizet. Az átalakító szettes kerékpárok viszont jellemzően hátsó agymotorosak voltak (most is így van). Vannak, voltak középmotoros megoldások, itt azonban már nem minden váz kompatibilis az átalakító szettes motorral, ami ismét csak szűkítette az átalakító szettet választók táborát. Ez különösen a mountain bike-oknál volt probléma, ahol a pedálfordulatos hátsó agymotorok eleve nem igazán teljesítettek az elvárásoknak megfelelően, ha ténylegesen terepen, montizásra akartuk őket használni (ezért montiba már akkoriban sem javasoltuk ezeket a rendszereket, maximum ha trekking bringaként használták őket).

 

Bulls Sturmvogel Evo 2016-ból. Akkoriban szerintünk az egyik legszebb ebike volt, immáron nem csak vázba rejtett, de onnan ki is vehető akkumulátorral!

 

2018-ban történt az egyik leglátványosabb fordulat az Ambringánál az átalakító szettek kapcsán. Ekkor zárta be kapuit ugyanis a kanadai BionX, akik hangtalan, bivalyerős és visszatöltésre képes átalakító szettjükkel a "beépítős" rendszerek királyai voltak addig. A cég halálával megszűnt a lehetőség, hogy egy modern, nagy rásegítést adó, nyomatékszenzoros rendszert tudjunk beépíteni ügyfeleink kerékpárjába. Lévén, hogy nem volt más cég, aki a BionX után hagyott tátongó űrt kitöltse, kínálatunk leredukálódott a szerényebb tudású és erejű rendszerekre. 

Ezekre viszont egyre kisebb igény mutatkozott, hiszen a gyári megoldások egyre jobbak és szebbek lettek, ahogy a vevők igényei is nőttek. A 2020-as években már elvárás lett, hogy az akkumulátor a vázba legyen építve, ezzel pedig nehezen tudtak a szettek birokra kelni. A helyzet a szettek számára még rosszabb lett, amikor a kedvezőbb árcédulájú ebike-oknál is megjelentek a vázba rejtett akkuk, ezáltal természetesebb megjelenést kölcsönözve a bringának. Ezek a modellek ráadásul már erősebb, nyomatékszenzoros középmotorokat kaptak, így az olló nagyon szétnyílt az átépített és az -extra tudásához mérten- nem annyira riasztó felárral bíró gyári, komplett pedelec-ek között. 

 

Levit Musca MX már barátságosabb árcédula társaságában kínálja a vázba rejtett akkus, esztétikus, letisztult megjelenést!

 

Így jutottunk el 2023-ba, amikor azt kell mondanunk, hogy az átalakító szettek kezét el kell engednünk. Mostanra ugyanis már az ügyfeleink szinte kivétel nélkül egyetértenek velünk abban, hogy a gyári megoldás -magasabb ára ellenére- nem csak szebb és erősebb, de megbízhatóbb, finomabb működésű is. Ezt mi a -BionX halálával kezdődően- nem is rejtettük véka alá, ha valaki feltette nekünk a kérdést: átalakítsak vagy vegyek komplett pedelec-et? A válasz: ha igazán jót akar, meghálálja az extra ráfordítást egy gyári megoldás! Amiben minden alkatrész új, friss és az egész kerékpár az elektromos rendszer "köré" lett fejlesztve, nem pedig fordítva. Szóval válasszunk egy vérbeli ebike-ot!

 

 

Nagy előnye ezeknek a komplett bringáknak, hogy -amennyiben készleten van- nálunk vásárlás előtt ki is tudod őket próbálni. Azt, amit használni fogsz, így tudod, hogy mit viszel haza! (a szetteknél ilyenre sajnos nem volt lehetőség, hiszen az ebike "felét" eleve az ügyfelek "hozták").