Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü
Ön itt jár: > >

Spezi 2012

spezi2012__043.jpgAhogy számoltam, most voltam hetedik alkalommal kinn a Spezi-n, mely a különleges kerékpárok legnagyobb kiállítása. Németországban kerül megrendezésre minden év negyedik hónapjának utolsó hétvégéjén ez a szokatlan és formabontó rendezvény, melyre többnyire kisebb, innovatív, kisérletező kedvű gyártók jönnek kiállítani.
Ráadásul itt nem csak a gyártók standjait érdemes végiglátogatni, hanem a látogatók lelakatolt bringái között is érdemes csemegézni, mert érdekességekben ott sincs hiány. Emellett a félórás turnusokban működő próbapálya, az egyenes kiesési rendszerű profi, amatőr és idén először női kategóriára bontott trike verseny és egyéb érdekes programok is tömegeket vonzanak általában.


Idén megint érdekes trendeknek lehettünk szemtanúi.
1, Elektromos rásegítés rohamos elterjedése
Ahogy az Eurobike-ot meghódították az elektromos kerékpárok, most már a fekvőkerékpárok sem kerülhetik el a motorizáltságot. Egyre több fekvős gyártó kínálatában szerepel legalább opcióként elektromos rásegítési rendszer, sőt egyes modellek (pl Hase Klimax) csak így kaphatóak. Még olyan gyártóknál is megjelentek ezek a rendszerek, akik korábban hallani sem akartak elektromos rásegítésről! Alapvetően persze érthető a dolog, hiszen így kevésbé fontos szempont a kerékpár önsúlya. Egy motorral felszerelkezve még a bonyolultabb, furmányosabb, de emiatt nehezebb bringák is tökéletesen használhatóak akár dombosabb terepen is.

2, Bedőlős háromkerekűek
Korábban is találkozhattunk néhány bedőlős trike modellel, azonban idén közel tíz típust számoltam össze. Úgy tűnik, hogy a gyártók szeretnék emelni a háromkerekűek magasságát, hogy a forgalomban jobban láthatóak legyenek, azonban a szélesség korlátozása miatt csak úgy tudják biztosítani a megfelelő kanyar stabilitást, ha bedőlőssé teszik. A különböző megoldások között volt első illetve hátsó kerék meghajtású, első illetve hátsó kerék kormányzású, össztelós és merev vázas, tadpole és delta, burkolatlan, sőt még burkolt velomobil is. Ez még egy érdekes szegmens lehet a jövőben, hiszen egy magas, burkolt, motorizált, megfelelő csomagtérrel rendelkező háromkerekűvel a városokban nem csak a dugókat és a légszennyezettséget lehetne csökkenteni, de egészségesebb és olcsóbb közlekedési alternatívaként szolgálhatna a munkábajáró tömegek számára. Persze ehhez még azért sok mindennek kellene változnia...

3, Velomobilok térhódítása és finomodása
Idén is nagyon sok velomobil volt kiállítva, sőt a látogatók közül is egyre többen jöttek burkolt fekvőbringákkal, amit a parkolóban látható sok huzattal védett járgány is bizonyított. Feltünő volt, hogy a csúnyácska típusok szinte teljesen eltüntek és egyre szebb a design. Újdonság, hogy a többszemélyes kivitelekkel is találkozhattunk idén, volt egymás mögött, egyvonalban kialakított, de voltak autós jellegű, egymás melletti ülésekkel szerelt verziók is.
Sőt, még bedőlős, elektromos meghajtású velomobilt is láthattunk, ez tökéletesen egyesíti a három trend-irányt. Íme egy kép róla:
spezi2012__084.jpg

Vélhetően a gazdasági válság is közrejátszott abban, hogy a kiállítók valamivel kevesebb újdonsággal jöttek ki, ráadásul többen is beérték a korábbi évekhez képest kisebb standdal, páran pedig el sem jöttek. Helyüket betöltötték mások, például több pedelec gyártó, így a kiállítók száma érzésre legalábbis nem nagyon változott. Viszont az megdöbbentő volt, hogy volt olyan elektromos kerékpár specialista, aki mindegyik kiállítói pavilonban, sőt még a szabad területen is bérelt standot! Hasonlót eddig senkitől sem láttam, bár egy pavilonban plusz a szabad területen többeknek is volt standjuk, pl Azub, HP-Velotechnik, ICE.

A teljesség igénye nélkül íme pár újdonság, érdekesség a főbb gyártóinktól:
spezi2012__132.jpg
Azub:


A legnagyobb újításuk az Origamo modell, mely egy 20/20-as kerekeken gördülő összecsukható kétkerekű. Ez váltja le a korábbi Eco modellt, igaz drágább, de az ülése sokkal kényelmesebb és könnyebb a szállítása, mivel kis helyen elfér. Bár a kiállított darab még nem a teljesen végleges verzió volt, de már most is jó benyomást hagyott bennem a próba alatt. Várhatóan júliustól lesz egyébként kapható. Pár részletet finomítottak még az egyéb modelleiken is, például az ülés hátső dölésszög beállító megoldását illetve a festést. Bővült a táska kínálatuk is, de kipróbálhattuk a kétszemélyes tandemjüket illetve a trike-jaikat is, melyekkel még tavaly jelentek meg.
A képen az Azub Origami menetkész állapotban és összehajtva.

spezi2012__034.jpgCarbon Recumbent:

Ádámékkal együtt mentünk a kiállításra, így több időm volt megismerni az újdonságaikat. Érdekes volt összehasonlítani négy különböző Carbonrecumbentet, melyek leginkább a kerékméretek és emiatt a geometria tekintetében voltak különbözőek. Mindegyik jó volt, bárkinek bátran ajánlhatom, nem fog benne csalódni! (Mióta van egy elöl 20, hátul 28-as kerékkel szerelt demo Carbonrecumbent bringánk, azóta nem csak megrendelhető, de ki is próbálható nálunk a termékük.) Természetesen a kínálatuk gerincét továbbra is a karbon kétkerekűik alkotják, melyekből sokféle kerék kombinációval kérhető kiváló, könnyű fekvőbkerékpár, de a nagy attrakció idén a velomobiljuk volt, melynek első demo  darabját most tekinthette meg a közönség először. Ez a velomobil leginkább abban különbözik a konkurenciától, hogy magasabb, így a forgalomban jobban látható, valamint az ajtaja és a beszállás is egyedi. Sajnos kipróbálni még nem lehetett, de reméljük hamarosan annak is eljön az ideje!
A képen Ádámék standja, előtérben a velomobillal.

spezi2012__146.jpg

Challenge:


Az új modell a Chamsin,mely 700-as kerekeken gördülő hátsó lengéscsillapítással ellátott highracer. Szerencsére a nagy kerekek ellenére nem olyan magas az ülés, így kb 170 cm-nél magasabb bringások számára már megfelelő választás. Kialakítása letisztult, formavilága, irányíthatósága, kezelhetősége méltó a híres márkához. Elvihettem egy városi próba körre, kellemes volt, rövid idő alatt megszoktam és visszaérkezve riogathattam Paul-t, a Challenge tulajdonos-vezetőjét az elengedett kezes használattal...
Kiállítottak még egy mattfekete Challenge Concept Trike-ot narancs színű díszítéssel, bőr üléssel, design külsőkkel, mely a Harley Davidson kedvelőknek készült. Jól nézett ki, de én maradnék a normál verziónál, az sokkal használhatób...
A képen Paul tartja fotózáshoz a Chamsin-t.

spezi2012__027.jpg
ICE:

A Eurobike-on már bemutatott újdonságokat lehetett megtekinteni a standjukon. A Vortex modelleket most is nagyon sokan megcsodálták, a Vortex+ egyenesen lenyűgözte azokat, akik kipróbálták. Mint megtudtuk, alig tudják kielégíteni az amerikai piac igényeit, olyan sikeres a Vortex a tengerentúlon is. (Mi is a napokban fogjuk átadni a másodikat idén.) A Sprint X, mely az alap Sprint "vortexesített" verziója sebesség mániákusoknak, szintén nagyon kedvelt volt, ahogy az össztelós változat is a kifinomult első lengéscsillapításával. A szabad területi standjukon végre egymás mellé téve jól össze lehetett hasonlítani a normál Adventure-t és a megerősített vázú, szélesebb ülésű HD (heavy duty) verziót, mely a súlyosabb egyéniségek számára készült. Az Adventure egyébként a palettájuk legmagasabb ülésű, túrázásra és hétköznapi használatra optimalizált modellje.

A képen balról a Vortex, középen Adventure HD, jobbról Adventure (csak félig látszik)

spezi2012__088.jpg


HASE:

Ők is a Eurobike újdonságaikkal vonultak most fel. A Klimax foglalta el a fő helyet a standjukon, mely a legelterjedtebb modelljük, a Kettwisesel motorizált, levehető burkolatos változata. Főleg hétköznapi közlekedésre, munkába járásra ideális, bár idehaza csak kevesen engedhetik meg maguknak a magas ára miatt. Láthattunk még egy olyan Pino tandemet is, melyen az első fekvős pozícióban kézi hajtányos meghajtás volt felszerelve.

SUN:
A tajvani cégnél több új modellel is találkoztam. A számomra legérdekesebb típus az össztelós tadpole trike-juk volt. Ez azért is meglepő, mert ők eddig a kétkerekűek mezőnyében sem igen foglalkoztak a lengéscsillapítással, most viszont rögtön belecsaptak az egyik legnehezebb konstrukcióba! A gyári modell hajtási hatékonysága még nem volt tökéletes, de remélem változtatni fognak még pár dolgon (én mindenesetre megírom nekik a javaslatokat), és akkor jövőre ez még érdekes szinfolt lehet a palettánkon. Az látszott mindenesetre, hogy az évekkel ezelőtt még szinte csak a kétkerekűiről híres cég kínálatában egyre nagyobb súlyt kapnak a trike-ok. Persze ez sem egyedi, másoknál is megfigyelhető ez a trend, melyet már tavaly is említettem beszámolómban.


Pár egyéb érdekesség:
- B&M standján ügyes demotáblával mutatták be a kínálatuk sepcialitásait. Segítségével könnyen láthatóvá vált, hogy mi a különbség az egyes lámpák fényereje és fényeloszlása között.
- A Son egy ötletes szerkezettel prezentálta a saját agydinamójuk előnyét a Shimano hasonló, népszerű modelljéhez képest. Ha a Shimano illetve a Son agydinamóval szerelt kerekeket egyszerre megpörgettük, jól mutatta, hogy mennyivel kevesebb belső ellenállás mellett termelnek ugyanakkora áramot, mint a versenytárs, ezért a Son-os kerék sokkal hosszabb ideig pörgött az egyszerre történő megtekerés mellett.
- A Schwalbe hamarosan megjelenik a híres Ultremo 20-as méretű verziójával, úgyhogy végre a szuper vékony, sebességorientált külsőkre vágyó rekusok is találhatnak maguknak megfelelőt.
- A Troytec kihozta a telós karbon fekvőjét, illetve a 26-os kerekekkel szerelt merev verziót, valamint a nőknek szánt típust. A gyártás még akadozik, az áruk sem éppen baráti, de tagadhatatlanul megnyerő a design és az ígért alacsony súly is jól hangzik.
- A svéd Carbontrikes megalkotta a világ legkönnyebb háromkerekűjét, csupán 11,5 kg. (Legalábbis az állításuk szerint.) A kiállított első darabok a fotón jobban néznek ki, mint eredetiben, de emellett még a végső finomításra, lakkozásra, sőt a tesztre sem volt idejük, így elképzelhető, hogy jobb lett volna egy ideig még várni a bemutatással, ugyanis inkább elrettentőre sikerült, nem vágykeltőre...
- Egy tajvani titán fekvőbringa viszont felketette az érdeklődésemet, szép is volt, könnyű is volt. Kipróbálni nem lehetett , mert még a láncot sem rakták fel, nehogy kedvet kapjon valaki!
- A Veltop könnyű, leszedhető felső-első trike burkolata sokak számára tolhatja ki az év bringázásra alkalmas időszakát. Könnyű, jól véd a hideg szél ellen és kis szövettasakban bárhová magunkkal vihetjük.
- Tavaly a Roll Over America (ROAM) keretében velomobilosok csapata gördült végig Amerikán, négy hét alatt megtéve 5000 km-t. (Idén Kanadában, 2013-ban pedig Európában terveznek hasonlót.) Fotókkal illusztrált beszámolójuk mellett kiraktak egy kép montázst, mely sokezer kis képből adja ki egyik jellegzetes túra fotójukat. A képtárban megtekinthető.

A fentieken kívül volt még sok egyéb látnivaló, aki akart, részt vehetett a szombati trike versenyen, mindkét nap lehetett próbálni a tesztpályákon, sőt gyakran az utcákon is. Az élmény most is egyedi volt. Aki különleges kerékpárra vágyik, a Spezit érdemes legalább egyszer felkeresnie!

További képeket ide kattintva lehet megtekinteni.


 
Tartalomhoz tartozó címkék: Blog
blog comments powered by Disqus