Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Bosch elektromos kerékpár rendszer ismertető

Hazánkban, illetve Európában a Bosch pedelec rendszerei tekinthetőek a legismertebbnek, elterjedtebbnek. Ez nem véletlen, egy kiforrott, jó rendszerről van szó, ráadásul egy jól ismert gyártó termékéről beszélhetünk. Legelőször a 2011-es modellév ebike-jaiban voltak megtalálhatóak a Bosch 1. generációs motorjai, 2019-ben a 2., illetve a 3. generációs egységek segítik fel villanybringások ezreit az emelkedőkön.

A következő “oldalakon” bemutatjuk a jelenleg forgalomban lévő Bosch motorokat, kijelzőket, akkumulátorokat és töltőket. 

 

Motorok

 

Bosch Active Line

Ez az egység már a Bosch 3. generációs motorjainak tagja (2 db ilyen motor van, az Active Line és az Active Line Plus), a 2018-as elektromos kerékpárokban találkozhattunk vele először. Ezek közül ez a legkisebb erővel és rásegítéssel bíró egység, cserébe ezt tekinthetjük a legtakarékosabbnak, illetve 2,9 kg-s tömegével a legkönnyebb Bosch motornak is.

Könnyű megismerni a nagyméretű lánctányérjáról és arról, hogy a motor eleje egy fekete panelt kapott (illetve természetesen -gyári burkolat esetében- a feliratról).

Amiért szeretjük ezt a Bosch ebike motort (és a Plus verizóját), az a kimondottan halk működése és azon tulajdonsága, hogy kikapcsolt rásegítés mellett is kimondottan könnyű a motort tekerni, mivel alig van ellenállása.

Kínálatunkban kevés elektromos kerékpárt szereltek Active Line motorral, a gyártók inkább az erősebb testvérét, az Active Line Plus-t preferálják (ahogy mi is). 

Kompatibilis lánc, illetve agyváltókkal is. Utóbbiak esetében a kontrafékes agyváltókkal is együtt tud dolgozni.

Bosch Active Line adatok
Váltó fajta Max. rásegítés Max. nyomaték Sebesség limit Tömeg Teljesítmény
Láncváltó/agyváltó 250% 40 Nm 25 km/h 2.9 kg 250 Watt

 

Bosch Active Line motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.

 

 

Bosch Active Line Plus

Az egyik kedvenc Bosch elektromotorunk. Könnyű, takarékos és emellett városi használtra, illetve túrázásokhoz elegendő erővel is bír. Mindeközben rendkívül halk és minimális ellenállása van, így kikapcsolt rásegítéssel is könnyen tekerhető (vagy ha átléptük a 25 km/h-s sebességet).

Ez a motor is a Bosch 2018-as modellévvel debütált 3. generációs családjának tagja.

A kínálatunkban a Bosch motorral szerelt pedelec-ek kicsit több, mint 25%-át szerelik ezzel a motorral, így egy kimondottan népszerűnek mondható egységről van szó.

Kompatibilis mindkét váltótípussal (lánc, illetve agy) és a kontrafékes agyváltókkal is. Az agyváltós változat ugyanakkor maximálisan 20%-al kisebb rásegítést ad, mint a láncváltós verzió. Erre az agyváltó épségének megóvása miatt van szükség.

Bosch Active Line Plus adatok
Váltó fajta Max. rásegítés Max. nyomaték Sebesség limit Tömeg Teljesítmény
Láncváltós változat 270% 50 Nm 25 km/h 3.2 kg 250 Watt
Agyváltós változat 250% 50 Nm 25 km/h 3.2 kg 250 Watt

 

Bosch Active Line Plus motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.

 

 

 

Bosch Performance Line

A Bosch aktuális pedelec motor kínálatának legrégebbi tagja, 2014 óta találkozhatunk vele elektromos rásegítésű kerékpárokban (egy második generációs Bosch motorról van szó).

Véleményünk szerint az új Active Line Plus megjelenése kicsit súlytalanabbá tette ezt a motort, lévén, hogy az Active Plus a rásegítés nagyságában, illetve a maximális nyomaték tekintetében alig marad el a Performance Line-tól.

A Performance Line motorban még megtalálható az 1:1.5-ös áttétel, ennek legszembetűnőbb jele a kicsi lánctányér. Ennek “köszönhetően” a motor működése már hallható, illetve a belső ellenállása is nagyobb.

Ez az egység is elérhető láncváltós, illetve agyváltós változatban is. Utóbbi esetben mind a maximális nyomaték, mind a maximális rásegítésből visszavettek a német mérnökök, ezzel is kímélve az agyváltókat.

A Performance Line-tól felfelé már nem érhetőek el a Bosch középmotorok kontrafékes változatban.

A fenti okok miatt a német gyártók (legalábbis a mi márkáink közül) már az Active Line Plus-ra cserélték korábbi Performance Line-os motorjaikat.

Bosch Performance Line adatok
Váltó fajta Max. rásegítés Max. nyomaték Sebesség limit Tömeg Teljesítmény
Láncváltós változat 275% 63 Nm 25 km/h 4 kg 250 Watt
Agyváltós változat 260% 50 Nm 25 km/h 4 kg 250 Watt

 

Bosch Performance Line motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.

 

 

 

Bosch Performance Line Speed

2014-es bemutatása óta az egyetlen Bosch motor, ami képes a 45 km/h-ig tartó elektromos rásegítésre.

Teljesítmény mutatóiban (maximális nyomaték, rásegítés nagysága) teljesen megegyezik a 25 km/h-ig segítő Performance Line-al.

Az esetek túlnyomó többségében láncváltós elektromos kerékpárokba építik, ritkábban NuVinci, illetve Rohloff váltós ebike-okban is találkozhatunk vele.

Bosch Performance Line Speed adatok
Váltó fajta Max. rásegítés Max. nyomaték Sebesség limit Tömeg Teljesítmény
Láncváltó/agyváltó 275% 63 Nm 45 km/h 4 kg 350 Watt

 

Bosch Performance Line Speed motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.

 

 

 

Bosch Performance Line CX

Egyértelműen ez a Bosch csúcs motorja. A Performance Line CX-et választva kapjuk a legnagyobb rásegítést (ez többszörözi meg leginkább a mi erőnket) és a legmagasabb maximális nyomatékot.

2015-ös piacra lépésekor még főképp elektromos hegyi kerékpárokban találkozhattunk vele, mára már nem ritka, hogy prémium trekking pedelec-ekben is egy CX motor adja a “talpalávalót”.

Szintén egy második generációs motorról van szó, az az itt is egy kis lánctányér köszön ránk, illetve egy 1:1.5-ös áttétel van a motor burkolata alatt. Ennek megfelelően a korábban említett működési zaj és a nagyobb belső ellenállás is megvan ennél a motornál is.

Az elmúlt 4 évben sokat fejlődött a motor, 2018-ban például egy szoftverfrissítésen keresztül felvértezték az úgynevezett “e-MTB” móddal, ami lényegében a felső 3 (összesen 4 van) rásegítési szint között vált automatikusan, a mi nyomatékunkhoz igazodva. 

Az Annyira Más Bringabolt Bosch motoros elektromos kerékpár kínálatának több, mint 58%-át a Performance Line CX motor adja, ezzel a legelterjedtebb Bosch motornak mondható nálunk.

Bosch Performance Line CX adatok
Max. rásegítés Max. nyomaték Sebesség limit Tömeg Teljesítmény
300% 75 Nm 25 km/h 4 kg 250 Watt

 

Bosch Performance Line CX motorral szerelt elektromos kerékpárjainkat itt találja.

 

 

Kijelzők

 

 

Bosch Intuvia

A Bosch legrégebbi és legelterjedtebb kijelzője az Intuvia, ami 2013-as bevezetése óta elektromos kerékpárok több százezreinek kormányát díszíti. 

Egy kiforrott, jól átgondolt kijelzőről van szó, amiről minden adat jól olvasható, köszönhetően az állandó háttérvilágításnak és a nagyobb betűknek.

Az Intuvia az akku töltöttsége, a kiválasztott rásegítési szint és a pillanatnyi sebesség mellett cyclocomputer funkciók (maximális sebesség, átlag sebesség, túra idő, összes táv, túra táv) mellett megmutatja a pontos időt és a becsült, hátralévő hatótávját a kerékpárnak.

Az Intuvia levehető az ebike-ról és ilyenkor is “használható”, köszönhetően a beépített akkumulátorának. 

Az Intuvia kijelzőt egy, a kormány bal oldalára szerelt vezérlővel irányítjuk alapvetően (kivéve a bekapcsolás és a világítás kapcsoló, ezek magán az Intuvia-n vannak).

Kétféle színben érhető el: platinum (ezüst) és antracit (fekete) színekben. Tudásukat, kompatibilitásukat tekintve nincs különbség, csak a színük (és valamilyen okból kifolyólag az áruk) más.

 

 

Bosch Purion

2017-ben dobta piacra a Bosch a legkompaktabb kijelzőjét/vezérlőjét. Ez a megosztott besorolás nem véletlen, ez ugyanis az egyetlen Bosch egység, aminek nincsenek külön gombjai, a teljes rendszert a Purion-ról irányítjuk. 

Ennek megfelelően a Puriont a kormány bal oldalára szokták szerelni, hogy kényelmesen tudjuk kezelni. 

Szintén ez az egyetlen Bosch kijelző, ami nem levehető a kerékpárról. 

Tudását tekintve ez a legszerényebb egység, a cyclocomputer funkciók a Purion esetében szűkösebbek (itt csak túra táv és összes táv van) és nem mutatja a pontos időt.

Alapvetően e-mtb kerékpárokhoz szánták, a cél az volt, hogy egy kicsi, strapabíró kijelzőt tudjanak adni azon elektromos montisoknak, akik az Intuvia-t túl nagynak találták.

 

 

Bosch Nyon

2015-ben jelent meg a piac jelenleg is egyik legnagyobb tudásúnak mondható kijelzője, a Bosch Nyon.  Ez egy 4.3" méretű, színes kijelzős (ugyanakkor nem érintőkijelzős), GPS-es egység, ami összekapcsolható okostelefonunkkal is.

A GPS modulnak hála offline navigációra is van lehetőség egy Nyon-nal. Az útvonalat megtervezhetjük magán az eszközön is, de telefonról (vagy otthon számítógépről) is átküldhetjük a címeket. Jópofa funkció, hogy a Nyon be tudja “rajzolni” a térképre jelenlegi hatótávunkat is, így egy pillanat alatt láthatjuk, hogy eljuthatunk-e pl: még a következő kilátóig.

 

Az említett "hatótáv kör"

 

A navigáción felül kapunk részletesebb információkat a tekeréseinkről, így már például a magassági adatokat is látjuk, nem csak a távot és az időt.

A Nyon fitness szekciójában a megfelelő adatok megadása után a rendszer segít nekünk abban, hogy az adott célunkhoz (általános erőnlét fokozása, “normál fitness”, zsírégetés) legmegfelelőbb intenzitású bringázásban legyen részünk. Itt az adatok pontosságán sokat tudunk javítani, ha összekapcsoljuk a Nyon-t egy kompatibilis pulzusmérővel is.

Azoknak is kedveskedik extra funkciókkal a Nyon, akik napi ingázáshoz választották ezt a kijelzőt (a navigáción felül). Az úgynevezett “Dashboard” felületen megtudhatjuk, hogy mennyi pénzt takarítottunk meg azzal, hogy autó helyett egy elektromos kerékpárt választottunk, illetve mennyi extra CO2 kibocsátástól óvtuk meg környezetünket.

Ahogy már szó volt róla, a Nyon összeköthető okostelefonunkkal is, ilyenkor értesítést kapunk arról, ha sms-t kaptunk. (biztonságunk érdekében ugyanakkor magát az üzenetet nem láthatjuk addig, amíg meg nem állunk).

A Nyon-t alapvetően egy utólagos pedelec “okosításnak” szánja a Bosch, így leginkább már meglévő kerékpárokba lehet utólagosan beépíteni. (ugyanakkor egészen a 2018-as modellévig több, csúcs felszereltségű, Bosch motoros elektromos kerékpár szériatartozéka volt).

A Nyon, akárcsak a legtöbb Bosch ebike kijelző levehető az elektromos kerékpárról. Az Intuviához hasonlóan ez is a kormány közepén foglal helyet és a baloldali markolat melletti távvezérlővel tudjuk irányítani a rendszert.

 

 

Kiox

A Bosch legfrissebb kijelzője, a 2019-es modellévi elektromos kerékpárokban találkozhatunk vele először. Ez az egyetlen kijelzője a német cégnek, amit nem lehet külön megvásárolni és beépíteni meglévő Bosch-os pedelec-be, jelenleg csak gyárilag ezzel szerelt ebike-okban érhető el. 

A Kiox egy relatíve pici (1.9”) színes kijelzővel (nem érintőkijelző) van szerelve. A kijelző magas pixelsűrűségének köszönhetően itt a legszebbek a feliratok, ikonok az összes Bosch kijelző közül. A Kiox - ellentétben a Bosch másik színes kijelzős egységével, a Nyon-nal - nem tartalmaz GPS modult, így navigálni nem tudunk vele. Pulzusmérővel azonban ez is összekapcsolható.

A Kiox-ot alapvetően a sportosabb, információkra éhes felhasználóknak találták ki. Láthatjuk rajta az általunk leadott teljesítményt és a pedálfordulatszámunkat is. Kompakt méretének köszönhetően remek társa lesz az e-mtb-k szerelmeseinek és a Gorilla Glass-nak köszönhetően a kijelző karcállóságára sem lesz sok panasz.

Különlegessége a Kiox-nak, hogy ez az első kijelző a Bosch kínálatában, ami nem pusztán mechanikusan rögzül a kormányra, hanem mágnesesen is (behúzza magát a helyére lényegében, ahelyett, hogy nekünk kellene egy sínre rátolni). Ezen felül szintén ez az első kijelző, ami már nem csak rublikákkal jelzi az akkumulátor töltöttségét, hanem egészen pontosan, százalékos formában (a többi kijelzőnél egy rublika kb. 20%-ot takar, így már érhető, hogy ez miért is előrelépés).

 

 

Akkumulátorok

Alapvetően kétféle fő szempont alapján tudjuk szétválasztani a Bosch akkumulátor kínálatát. Az egyik a kapacitás alapján: 300, 400 és 500 Wh kapacitással érhető el a legtöbb akkumulátor (kivéve a PowerTube-ok).

A másik szempont az akkumulátor elhelyezése alapján: van csomagtartóba épített, vázra szerelt és vázba rejtett akkumulátor.

 

Bosch PowerPack vázra szerelhető akkumulátor

 

Az úgynevezett külső akkumulátorok (vázra, illetve csomagtartóba szerelt) a keresztségben a PowerPack nevet kapták. Ezek az egységek érhetőek el kapacitás szempontjából a legszélesebb skálán: 300, 400 és 500 Wh. Itt meg kell említeni, hogy a 300 Wh-s akkumulátor hamarosan kivezetésre kerül, az általunk forgalmazott gyártók már évek óta nem is szerelik ekkora akkuval elektromos kerékpárjaikat.

 

Bosch PowerPack csomagtartós akkumulátor

 

A PowerPack akkuk kapacitástól függetlenül kompatibilisek egymással (csak az a fontos, hogy vázra vagy csomagtartóra szerelt-e), azaz egy 300 Wh-s váz akku helyére minden további gond nélkül betehetünk egy 500 Wh-s váz akkut és fordítva.

 

Bosch PowerTube vázba rejtett akkumulátor

 

A vázba (jellemzően az ebike alsó csövébe) rejtett akkumulátorral PowerTube néven találkozhatunk. Ez csak 500 Wh-s kapacitással érhető el. A PowerTube-nak két verizója van: a horizontális és a vertikális. Utóbbiak az akku formájára utalnak, a két fajta között nincs átjárhatóság, mivel a gyártók az elektromos kerékpárok vázait mindig az adott formájú akkuhoz igazítják.

Érdemes említést tenni a Bosch úgynevezett “DualBattery” rendszeréről is, ami lényegében két, egymással összekötött akkumulátorból áll, így összesen akár 1.000 Wh-s kapacitást biztosítva.

 

Bosch dupla akkumulátoros (DualBattery) kombinációs lehetőségek

 

A dupla akkumulátoros felállás sokféle lehet: csomagtartó+rejtett, 2 db vázra szerelt, vázra szerelt+rejtett. Jelenleg utóbbi felállás tekinthető a legelterjedtebbnek.

A “DualBattery” rendszert mindig az adott gyártó építi ki elektromos kerékpárjain, utólagos kiépítésére nincs lehetőség. Egy ilyen ebike-ot, azonban bármikor használhatunk csak egy akkuval is, ha rövidebb utakra indulnánk és egy kis súlyt szeretnénk megtakarítani magunknak.

Várható hatótávokról szándékosan nem ejtettünk eddig egy szót sem, hiszen ez egy nagyon sok mindentől függő dolog, ugyanakkor alapvetően elmondható, hogy egy 500 Wh-s akkumulátor esetében kb. 80-100 km-el számolhatunk. Hogy az Ön esetében ez a szám miként alakulna, a Bosch hatótáv kalkulátorának segítségével megtudhatja. Ha pedig arra kíváncsi, hogy az Ön igényeinek mekkora akkumulátor kapacitás felelne meg, ajánljuk figyelmébe egyedi, Ebike4you akku kapacitás számolónkat / személyre szabott elektromos kerékpár ajánlónkat.

Bosch akkumulátorok technikai adatai
  PowerPack 300 PowerPack 400 PowerPack 500 PowerTube 500
Rögzítés módja vázra/csomagtartóra vázra/csomagtartóra vázra/csomagtartóra vázba rejtve
Feszültség 36 V 36 V 36 V 36 V
Kapacitás 8.2 Ah 11.0 Ah 13.4 Ah 13.4 Ah
Energia tárolás 300 Wh 400 Wh 500 Wh 500 Wh
Tömeg 2.5 kg (váz) 
2.6 kg (csomagtartó)
2.5 kg (váz)
2.6 kg (csomagtartó)
2.6 kg (váz)
2.7 kg (csomagtartó)
2.8 kg
Méret 325 x 92 x 90 mm (váz) 
372 x 122 x 80 mm (csomagtartó)
325 x 92 x 90 mm (váz) 
372 x 122 x 80 mm (csomagtartó)
325 x 92 x 90 mm (váz) 
372 x 122 x 80 mm (csomagtartó)
349 x 84 x 65 mm
DualBattery kompatilis? nem igen igen igen

 

 

Töltők

Háromféle töltővel találkozhatunk a Bosch akkumulátoraihoz. Ezek között csak teljesítményben (a töltés gyorsaságában) és fizikai méretükben van eltérés.

Klasszikus töltőnek a 4A-est (gyorsaság tekintetében a középsőt) nevezhetjük, ez a ma ismert Bosch motorokkal együtt debütált még 2013-ban.

2016-ban került piacra az úgynevezett “Compact Charger”, ez 2A-es áramerősséggel tölti a Bosch akkumulátorokat. Lassabbnak mondható töltési képességét parányibb méretével (40% kisebb) és kedvezőbb tömegével kompenzálja.

A 2019-es modellévre jutott egy újdonság a töltők terén is, az úgynevezett “Fast Charger”-t, ami a leggyorsabb a Bosch töltői közül, 6A áramerősséggel tölti az akkut.

Az alábbi táblázatban összefoglaljuk, hogy az egyes töltők milyen gyorsan töltik fel a jellemző Bosch akkumulátorokat.

 

Akkumulátor kapacitása

Compact Charger (2 A) Standard Charger (4 A) Fast Charger (6 A)
300 Wh 5 óra 2.5 óra 2.5 óra
400 Wh 6.5 óra 3.5 óra 2.5 óra
500 Wh 7.5 óra 4.5 óra 3 óra
1000 Wh 15 óra 9 óra 6 óra