Elektromos kerékpár váltó típusok - Melyiket válaszd 2025-ben?

Elektromos kerékpár váltó típusok - Melyiket válaszd 2025-ben?

Agyváltó és Láncváltó egymás mellett

A váltórendszer típusának kiválasztása az egyik legfontosabb döntés elektromos kerékpár vásárlásakor - a vázforma és az elektromos rendszer mellett. De miért is? A pedálozásunk (és a középmotor) ereje nem 1:1 arányban jut el a hátsó kerékre, hanem áttételesen, a váltón keresztül.

A váltónak köszönhetően nem kell a lelkünket kitaposnunk emelkedőkön, mivel erőnk és a motor teljesítménye jobban hasznosítható. Sík talajon pedig nagyobb tempónál is kellően bele tudunk taposni a pedálba. De mégis melyiket válasszuk? Agyváltót vagy láncváltót? Esetleg van más opció is?

Az alapkérdés: Agyváltó vagy láncváltó?

Alapigazság: Nem lehet egyértelmű győztest hirdetni, mivel mindkét megoldásnak megvan a sajátos területe, aminek ő a "királya". Alapvetően a túrázásra vásárolt elektromos kerékpárok döntő többsége láncváltós és mi is ezt ajánljuk.

Agyváltó - A zárt rendszer előnyei

Az agyváltónál a "varázslat" teljesen rejtve történik a váltóval egybeépített hátsó agyban. A bolygóműves kialakítás több előnnyel is jár a városi elektromos kerékpár használat során.

Agyváltó működése

Hogyan működik: A mechanika teljesen zárt a hátsó agyban (innen az "agyváltó" elnevezés). A belső bolygóműves rendszer változtatja meg az áttételt.

Agyváltó előnyei

  • Álló helyzetben váltható - tökéletes piros lámpáknál
  • Zárt, védett rendszer - nem koszolódik
  • Kevesebb karbantartás - gondozásmentes
  • Tisztább használat - láncvédővel együtt
  • Szíjhajtás lehetősége - tartósabb, olajmentes

Agyváltó hátrányai

  • Szűk áttétel tartomány - kevésbé hatékony túrázáshoz, meredek emelkedőn (245-307% Nexus-nál, Enviolo 380% legnagyobb, szemben a láncváltó 510%-es maximumával)
  • Nagyobb tömeg - nehezebb a kerékpár
  • Nem szereti a terhelés alatti váltást - károsodhat
  • Magasabb ár - szerényebb váltóteljesítmény mellett
  • Lendületvesztés jelentősebb - szünet miatt a pedálozásban váltáskor
Kritikus figyelmeztetés: Agyváltós ebike-on váltáskor mindig hagyd abba a pedálozást legalább fél pedálfordulatnyi időre! Sokan "taposták szét" 7-es és 8-as Nexus agyváltókat rendszeres terhelés alatti váltással, ezzel tönkretéve a váltót!

Agyváltó illusztráció

Agyváltók típusai

Váltó típus Fokozatok Ajánlott használat Jellemzők
Shimano Nexus 7/8 7 vagy 8 sebességes Városi ebike-ok A terhelhetősége kisebb, csúcsmotorokkal nem használják
Shimano Nexus 5 5 sebességes Városi és rövidebb túrák Kimondottan ebike-hoz tervezve, jobban terhelhető, tartósabb. Csúcsmotorokkal kombinálható
Enviolo Fokozatmentes Városi és rövidebb túrák Jól terhelhető, egyszerű használat. Drágább, nehezebb, mint a Nexus. Csúcsmotorokkal kombinálható. Agyváltók között legszélesebb áttétel tartomány.

Láncváltó - A hatékonyság bajnoka

A láncváltó nyílt szerkezet, ahol a váltó a láncot pakolja át a fogaskerekek között, megváltoztatva ezzel az áttételt. Pedálozás közben kell váltani - ez a fő különbség az agyváltóhoz képest.

Láncváltó előnyei

  • Szélesebb áttétel tartomány - hatékonyabb túrázáshoz, terepre (akár 510%)
  • Menet közben váltható - minimális lendületvesztés
  • Kisebb tömeg - könnyebb kerékpár
  • Kedvezőbb ár - olcsóbb beszerzés
  • Reaktívabb bringázás - gyors alkalmazkodás

Láncváltó hátrányai

  • Nyílt rendszer - szennyeződésnek kitett
  • Több karbantartás - tisztítás, kenés szükséges
  • Sérülékenyebb - esésnél károsodhat
  • Nem váltható állásban - piros lámpánál hátrány

Láncváltó illusztráció

Miért népszerűbbek túrázáshoz?

Hatékonyság a kulcs: A láncváltós rendszerek áttétel tartománya jellemzően jóval szélesebb (akár 510%), mint az agyváltóké (itt a csúcsok: Nexus - 307%, Enviolo - 380%). Ezért népszerűbbek túra kerékpárokban - ugyanakkora motoros rásegítés mellett könnyebb feltekerni meredek emelkedőkön. Előnyök:
  • Gyengébb motorokkal is megúszható a vásárlás (hatékonyabb az erőátvitel emelkedőn)
  • Kedvezőbb fogyasztás = extra kilométerek
  • Reaktívabb váltás terepen

Gyakorlati összehasonlítás - Meredek emelkedő esete

Szituáció: Meredek emelkedőre érünk, amit nem megfelelő sebességfokozatban kezdünk meg. Váltani kell menet közben. Láncváltóval:
  1. Gyors váltás tekerés közben
  2. Minimális lendületvesztés
  3. Azonnali könnyebb pedálozás
  4. Természetes folyamat
Agyváltóval:
  1. Pedálozás leállítása a váltás idejére
  2. Jelentős lendületvesztés ez idő alatt
  3. Egyensúlyproblémák lehetősége
  4. Előre kell tervezni a helyes fokozatot

Pinion MGU - A harmadik opció, ami mindent tud

A forradalmi megoldás

Az agyváltó vagy láncváltó "vitára" a legjobb válasz egy Pinion MGU rendszerű ebike. Ennek nincsenek hátrányai, csak előnyei a többi váltórendszerhez képest.

Pinion MGU képességei:
  • Váltható álló helyzetben
  • Váltható terhelés alatt
  • Szíjhajtás lehetséges
  • Teljesen automata mód
  • Elektronikus váltás
  • Legszélesebb áttétel tartomány (600% vs láncváltó 510%-es maximuma)

Pinion MGU illusztráció

Mi a Pinion MGU? Egy középmotor egybeépítve egy középagyváltóval. Teljesen integrált rendszer 9 vagy 12 sebességes Pinion váltóval és egy bivalyerős motorral (85Nm átlagosan, de akár 160Nm is!)

Automata váltórendszerek fejlődése

Technológiai fejlődés: Korábban: Automata váltás = csak agyváltóval, majd 2024-2025: Új lehetőségek:
  • Pinion MGU: Teljesen automata, álló helyzetben is váltható
  • TRP és Shimano Di2: Automata láncváltók (nem válthatók állásban, de menet közben váltanak automatikusan)

Hogyan válassz? - Döntési útmutató

Használat típusa Ajánlott váltórendszer Indoklás
Városi közlekedés
5-15 km/nap, stop-and-go
Agyváltó Álló helyzetben váltható, védett, kevés karbantartás
Túrázás, hosszabb távok
20+ km, hegyvidék
Láncváltó Szélesebb áttétel, reaktívabb, hatékonyabb
Vegyes használat
Város + túra
Pinion MGU / Láncváltó Minden előny, hátrány nélkül (Pinion MGU) / szuper "mindenes" túrához és városba is (lánvcáltó)
Automata váltás
Kényelmi funkció
Pinion MGU Álló helyzetben is váltható automata rendszer
Szakértői javaslat: Ha az esetek túlnyomó részében városon kívül, túrázáshoz keresed a kerékpárt, mindig láncváltós trekking pedelec-et javaslunk. Kevesebb megszokást igényel és sokkal szélesebb áttétel tartományt biztosít. A Pinion MGU szintén kedvencünk, bár itt még kevesebb modell közül lehet választani, kérdés, hogy megtalálod-e azt, ami Neked is tetszik.

Összefoglalás - A lényeg egy helyen

Szempont Agyváltó Láncváltó Pinion MGU
Álló helyzetben váltható Igen Nem Igen
Terhelés alatt váltható Nagyon nem ajánlott Igen Igen
Áttétel tartomány 245-380% 330-510% 570-600%
Karbantartás igény Alacsony Közepes Minimális
Tömeg Nehezebb Könnyebb Közepes
Ár kategória Drágább (alap láncváltókhoz képest) Olcsóbb-Prémium Prémium

Nem vagy biztos a választásban?

Próbáld ki mindhárom váltórendszert nálunk!

Látogass el szaküzleteinkbe, ahol agyváltós, láncváltós és Pinion MGU-s elektromos kerékpárokat is kipróbálhatsz. Így saját magad tudod eldönteni: neked melyik az igazi!

Foglalj próbát most →

Gyakori kérdések váltórendszerekről

Melyik váltórendszer a legmegbízhatóbb?

Hosszú távon a Pinion MGU a legmegbízhatóbb, mivel zárt rendszer és kevés kopó alkatrésze van. Agyváltók közül a Shimano Nexus 5, láncváltók közül a Shimano Deore és feletti kategóriák.

Lehet agyváltót láncváltóra cserélni?

Általában nem, mert más a vázkonstrukció. Az agyváltós kerékpárok váza függőleges dropout-tal készül, míg láncváltós váz vízszintes dropout-ot igényel.

Miért drágább az agyváltó?

Az agyváltó összetettebb mechanika, több precíziós alkatrészt tartalmaz. A gyártási költségek magasabbak a bolygóműves rendszer miatt.

Mennyi a láncváltó karbantartási igénye?

Ez erősen függ attól, hogy melyik láncváltó van a bringádon. Úgy számolhatsz, hogy 3.000 km-enként már fogsort és láncot lesz majd szükséges cserélni, de ha LinkGlide-os a váltód (pl: Deore 5130, XT 8130 vagy Cues váltó család), akkor ennek akár a háromszorosával is számolhatsz (akár 8-9.000 km-el). Tisztítás egy-két havonta, olajozás 2-300km-enként (vagy ha már nyikorgó hangot ad).

Mennyi a Pinion MGU karbantartási igénye?

Pinion MGU esetében 10.000 km után van egy olajcsere, aztán egy újabb 20.000 km-nél és így tovább.

Mennyi az agyváltó karbantartási igénye?

Agyváltónál a lánc kb. 5.000 km-et bír. Viszont, ha váltás közben pedálozol, a váltóval előbb gondod lesz jó eséllyel! Olajcsere: első 1.000 km után, majd 2-5.000 km-enként (Shimano Nexus).