Maga a tökély: Pinion MGU. Nem csak szerintünk!

Maga a tökély: Pinion MGU. Nem csak szerintünk!

Kíváncsi vagy, hogy milyen az új Pinion MGU rendszer, ami ötvözi az elektromotort és a váltót? Elvittük egy tesztútra az ebike-ok új generációját, illetve -hogy ne csak tőlünk hallj csupa jót erről az új rendszerről- kipróbálta az egyik ilyen bringánkat a Mozgásvilág újságírója is, hogy megismerje és megszeresse az új rendszert. Nézzük mire jutottunk!

A Pinion MGU azért zseniális, mert végre elfelejthetjük a hátsó váltót (legyen szó agyváltóról vagy láncváltóról). Helyette a motorba van beépítve egy 12 sebességes váltó, ami mind álló helyzetben, mind terhelés alatt tud váltani és teljesen elektronikusan vezérelhető. Ez a konstrukció a legtartósabb a piacon, 10.000km-ig a hajtáslánchoz hozzá sem kell nyúlni, ha pedig elértük ezt az igen tisztes futásteljesítményt a rendszer mindössze egy olajcserét és egy új szíjat kér (ez elég jó deal a 3.000km-enkénti lánc és fogsor cseréhez képest!). 

Na de milyen ez az egész a gyakorlatban? Elvittük egy tesztkörre a Pegasus Pinion MGU-val szerelt csúcsgépét, az Estremo Evo 12 Lite-ot, hogy megnézzük!  

 

 

Érdemes megjegyezni, hogy maga a lényeg, azaz az elektromos hajtáslánc ebben a kerékpárban teljesen azonos, mint a Mozgásvilág által is kipróbált Kettler Pinniato HT Sport-ban. Mindkettőben a csúcs MGU, a 12 sebességes E1.12 dolgozik, ami mostanra jópár díjat bezsebelt! (ez a motor dolgozik a csúcs össztelós Pinion MGU-s montikban is). Ha arra vagy kíváncsi, hogy a Mozgásvilág szerint miért a Pinion MGU a tökéletes hajtáslánc, az ő cikküket itt találod, de ha velem maradsz, elmondok mindent, amit használat közben észrevettem!

 

 

A tesztkör: Szentendre - Pap-rét

A tesztünk egy valamivel több, mint 45 km-es kör volt a szentendrei boltunkból indulva, fel a Pap-rétre (566m szint megmászásával), majd vissza a boltba. A lényeg kiderítéséhez, hogy mégis mennyire szerethető ez az új rendszer, persze nem kellett ennyi. A szimpátia már az indulást követően megvolt és ez hamar átcsapott a “basszus ez tényleg a legjobb” érzésbe.

Már az első piros lámpánál “felvágott” a rendszer és magától leváltott egy indulást megkönnyítő fokozatba, amire lehet mondani, hogy mi ebben a nagy szám? Pont a “semmi”, azaz, hogy nekem nem kellett a váltóval “babrálnom” vagy a rásegítést feljebb tenni, hogy ne úgy kelljen elindulnom, hogy túlzottan “taposós” és lassúkás pedálozás. Ezt az okosságot nevezi a Pinion Pre.Select-nek.

Mit tud hegynek fel a váltó?

A második hűha pillanat az első komolyabb, kb 20%-os emelkedővel való találkozáskor jött el. Itt nem is a motor erejét akartam elsőnek tesztelni, hisz az sejthető volt, hogy az akár 165Nm-es hajtásrendszer nem nagyon aggódik a hegyek láttán. Viszont a láncváltókat megszégyenítő áttétel tartományra nagyon kíváncsi voltam. Úgyhogy rásegítés ment a legkisebbre, a váltó pedig 2-3-as fokozatba.

Itt pont tökéletes volt számomra az áttétel, még a kicsi rásegítéssel is szuperül haladtam felfelé. Kíváncsiságból leváltottam a legkisebb fokozatra, oda ahová egyik klasszikus láncváltós ebike sem jár, hiszen még az extra nagy, 50/51 fogas lánctányérok sem tudják ezt az áttételt. Itt szabályosan azt éreztem, hogy túlpörög a lábam, ennek a kihasználásához még ez az emelkedő is túl kevés. Nem hiába, a 600%-os áttétel tartomány magáért beszél (510%-ot a legjobb Shimano váltó összehasonlításképpen).

 

Itt bizony nem csak egy bivalyerős motor, hanem egy 12 sebességes váltó is megbújik meglehetősen kompakt méretű házban!

 

"Nyélgázon" a motor hegynek fel

Következőnek naná, hogy visszafordultam és újra nekifutottam ennek a meredek emelkedőnek, most már maximális rásegítéssel! Mondanom sem kell, hogy játszi könnyedséggel gyűrtem magam alá az egészet! Hogy legyen viszonyítási pontunk, vittünk egy másik ebike-ot is, ég és föld volt a különbség. A referencia bringán azért még átjött a valóság: emelkedett pulzus, érezhető lelassulás az emelkedőn és "taposósabb" lett pedál. Ezzel szemben a Pinion MGU “nyélgázon” kicsit a hangját megemelve elegánsan felhuppant és kész. Nem igazán lassult le és a pedálon sem éreztem, hogy nehezebben járna. Az egész könnyed és rendkívül élvezetes volt.

Annak boldog tudatában, hogy a 12 sebességes Pinion MGU előtt lényegében nincs akadály folytattuk utunk, fel a Pap-rétre. Számomra a 4 rásegítési szint közül a tartós mászásnál a 2-es fokozat volt a tökéletes, így ebben robogtam felfelé. Ezzel egyébként olyan érzés volt felfelé tekerni tartósan, mint amikor más rendszereket nagyobb rásegítési szinteken (maxon vagy eggyel alatta) használ az ember. Játszi könnyedséggel haladtam és nagyon élveztem. Ha hirtelen akartam gyorsítani (megelőzni más bringásokat vagy akár ebike-osokat) csak odaléptem a pedálra és már 25 km/h-val, a rásegítés sebesség limitjével tekertem. 

 

 

Szuper, informatív és kijelző és zseniális "egykezes" kezelőegység

Szemre való: a kijelző

A kijelző, ami modellenként eltérő lehet, szintén nagyon belopta magát a szívembe. Úgy is, hogy ez nem a legnagyobb kijelző, ami a FIT kínálatában van, számtalan hasznos funkciója volt (ez a svájci cég szállítja a kijelzőket, akkukat és a töltőket a Pinion MGU-hoz). Ha hármat emelhetek csak ki: a külső hőmérséklet mérő, a megmászott szintemelkedés és az éppen aktuális emelkedő meredeksége százalékosan. Mindezt a rendszer okostelefon vagy bármiféle kiegészítő alkalmazás elindítása nélkül tudja!

Apróság, de én nagyon szerettem azt is, hogy mindent el tudtam intézni a bringán a bal kezemmel. Ezen a Pegasus-on ugyanis az elektronikus váltó gombok és az elektromos rásegítés vezérlő gombjai egy, közös kezelőbe vannak építve. Balra-jobbra gombokkal váltok (az irányt én döntöm el a beállításokban, ha úgy jobban tetszik a bal gombot nyomva nehezebb vagy éppen könnyebb lehet a pedálozás). Ezek felett + és a - gombokkal pedig a motor közös teherviselését tudom kontrollálni.

A váltókar (nevezzük nevén: FIT Remote Basic E-Shift) ráadásul tud még 2 partytrükköt. Ha akarjuk, akkor minden egyes gombnyomást egy kis haptikus rezgéssel visszajelez. Ez meglepően hasznosnak bizonyult, hiszen így a kijelzőre rá se kellett néznem, tudtam, hogy a bringa “vette a lapot”. A másik okossága a kezelőnek, amit már a Giant egyes bringáiban is nagyon szerettem, az a gombok háttérvilágítása. Ha ránk sötétedik nem kell többé a vaksötétben “matatnunk”, hogy feljebb vegyük a rásegítést vagy éppen aktiváljunk egy olyan funkciót, ami még nem megy izommemóriából.

Milyen a váltás érzet?

Tényleg simán vált álló helyzetben, illetve terhelés alatt is? Röviden: igen és igen. A váltón nem kellett semmit megszokni, csak egyet: akkor válthatok végre, amikor csak akarom! Ennek hála nem kell előre terveznem, hogy milyen áttételben vágok neki az emelkedőnek, egyszerűen csak ad-hoc reagálok annak megfelelően, hogy éppen mi a kényelmes. Ez pedig nagyon felszabadító. Ez volt az első dolog, ami hiányzott, amikor átültem a sima, láncváltós ebike-ra. Hiányzott ez az extra szabadság érzés.

Egy dolgot kell csak megjegyezni a Pinion MGU váltójával kapcsolatban: ne lepődjünk meg, ha 4-ről 5-re és 8-ről 9-re (mindig a 4 többszörösét elhagyva) kicsit lassabban és zajosabban vált. Ilyenkor ugyanis egy komolyabb átrendeződés zajlik a váltó belsejében, ami az egyébként villámgyors váltást egy picit lelassítja (kb. fél pedálfordulatnyi időre).

 

 

Zseniális a rendszer, a híres Pegasus kényelem pedig még ezt is tudta fokozni!

 

Hatótáv - meddig tart az öröm?

Szerencsére ezen a téren sem kell kompromisszumokat kötnie a leendő Pinion MGU tulajoknak. Mi a kisebb, 700Wh-s akkuval jellemzően 2-es rásegítést használva, kb 80kg terheléssel 62%-ot hagytunk az akkuban a túra végén. Azaz a 100 km-es hatótáv  kihozható ebből az akkuból a Pinion MGU-val bőven 1 km-es szintemelkedés mellett! Ez a szám persze sokminden miatt változhat, de egy közelítő értéknek teljesen jó lesz.

Lesz, aki többet, de lesz, aki kevesebbet fog kihozni ebből a rendszerből. Természetesen ha valaki nem mászik meg 1.000 méter szintet egy túra alatt (összehasonlításképpen: a teljes Balaton kör 650 méter szintemelkedéssel bír), akkor jóval hosszabb távon élvezhetjük a Pinion-t, mint 100 km.

Ha pedig tényleg ki akarunk menni a világból, akkor bőven találunk extra nagy, 960Wh-s akkuval szerelt Pinion MGU-s bringákat is, mint például a Mozgásvilág által is kipróbált Kettler Pinniato HT Sport vagy a Bulls Vuca Evo család.  

Próbáld ki Te is!

Azoknak, akik eljutottak idáig van egy jó hírem: Te is ki tudod próbálni az új Pinion MGU-t! Igaz, nem 45 km-es távon, de való körülmények között, az utcán, akár 21%-os emelkedőn! Ha érdekel, jelentkezz nálunk az ingyenes próbára.