Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Kerékpárok kötelező felszerelésének változása - Köhém rendelet

Kerékpárok kötelező felszerelésének változása - Köhém rendeletKorábban nem volt teljes összhang a KRESZ és a Köhém rendeletek kerékpárra vonatkozó előírásai között. Most megváltozott a KÖHÉM rendelet, nem árt megismerni a változásokat, hiszen a rend éber őrei mostantól az új szabályok szerint ellenőriznek illetve bírságolnak. Márpedig jobb másra költeni a pénzünket, mint a hatóságoknak büntetésként...
Nézzük miben változtak a szabályok!
Alapvetően sok pontban szerencsére a jogalkotók hajlottak a mai gyakorlatnak és az új műszaki megoldásoknak megfelelően módosítani a rendeletet, bár sajnos nem mindenhol.
 
Nézzük a legfontosabb változásokat először külön-külön, aztán a KÖHÉM rendelet kerékpárra vonatkozó részének idézésénél még észrevételezünk pár dolgot:
  • Most már nem csak az a fontos, hogy két fékünk legyen, hanem hogy a fékek nedves időben is képesek legyenek fékezni
  • A kötelező hangjelző berendezésnek csengő hangot kell kiadnia, azaz duda nem elegendő, bár legalább használható.
  • Végre nem feltétlenül szükséges a prizma használata, ha a gumink külső oldala el van látva fényvisszaverő csíkkal , vagy használunk küllőre rakható fényvisszaverőt. Ezek hiányában most már két prizma kell.
  • Végre a kerékpárosra is rakható a kötelező lámpa, nem csak a kerékpárra. Ez a fejlámpáknak, és a ruhára rakható hátsó lámpáknak kedvező, de azért is jó, mert így megállást követően is jobban látható marad a bringás.
  • A lámpák most már akár villoghatnak is, nem kell folyamatos fény. (Első lámpának én nem javaslom a villogót, legfeljebb városban, ha kizárólag jól megvilágított utakon elegendő megoldás.)
  • Az önálló áramforrással rendelkező lámpáknak nem kell végre együtt kapcsolhatóknak lenniük. Itt csak azt nem értem, hogy a közös dinamóra kapcsolt lámpáknak akkor miért kell együtt kapcsolhatónak lenniük?
  • A fényvisszaverőknek tiszta időben 150 méterről láthatóknak kell lenniük. Ez érthető, bár kiváncsi leszek, hogy fogják ellenőrizni?
  • Egykerekű utánfutót is lehet végre használni szabályosan idehaza is.
  • A gyerekülés elhelyezhetőségét elég részletesen rögzíti a rendelet, és sajnos továbbra sem szabályos az első keréktengely elé, illetve a kormányra helyezett gyerekülés, sőt az Urban Arrow jellegű megoldások sem. Pedig ezek kifejezetten jó megoldások, nyugaton már régóta beváltak, nálunk azonban valamiért még vaskalaposak egyesek...
 
Íme két kiváló megoldás, amit nem enged használni a jogalkotó:
A Noomad (ahogy azt egy korábbi blog bejegyzésünkben olvashatja a linkre kattintva) növeli a stabilitást csökkenti a felborulásveszélyt, hiszen 3 kereke van, ugyanakkor képes a kanyarba bedőlni. Mindemellett nem zavarja a bringást, a gyerek is lát mindent, stb.
noomad-child.jpg
Vagy itt van egy másik kiváló megoldás, amivel akár gyerekeket, akár csomagot jól lehet szállítani, idehaza viszont nem engedik, mert nem a tengelyvonalban ülhet csak a gyerek benne:
urban-arrow-gyerekszallito-burkolt.jpg
Van még pár kitétel, aminek nem látom értelmét, de ha valakinek van ötlete, hogy minek kellett beleírni, akkor várom az észrevételeket a narancs színnel írt megjegyzéseimhez, melyek a kékkel jelzett részre vonatkoznak.
 
 
 
A teljes kép érdekében íme a KÖHÉM rendelet kerékpárra vonatkozó része pár további megjegyzéssel:
 
A közúti közlekedésben részt vevő kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
 
116. §214 (1) A kerékpárt fel kell szerelni
a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését, Megjegyzés: Milyen eset miatt írták ezt bele vajon? 
b) két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat, Megjegyzés: Más, például kürt vagy duda miért nem lehet?
d) egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
e) egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
f) elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és
g) legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.
(2) Az (1) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is. A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.
(3) A kerékpárt fel szabad szerelni
a) oldalán borostyánsárga,
b) mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyánsárga
fényvisszaverővel, továbbá
c) a kerékpár bal oldalán, hátul elhelyezett, személlyel vagy tárggyal való ütközéskor visszahajló szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz. A szélességjelző behajtható kivitelű is lehet. Megjegyzés: Ezt miért tartották fontosnak beleírni? Ha nem írnak róla, akkor avval nem tiltják! Ilyen erővel beleírhatnánk olyanokat is, hogy a lámpa kikapcsolható is lehet, az ülés szöge állítható lehet, stb. 
(4) A kerékpárra felszerelt fényvisszaverőknek sötétben, tiszta időben - olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja - 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
(5) A kettőnél több kerekű és 0,80 méternél szélesebb kerékpárt mindkét oldalon fel kell szerelni az (1) bekezdés d)-f) pontjában említett világító vagy fényjelző berendezéssel. Ezek a berendezések a jármű legszélső pontjától 0,15 méternél távolabb, egymáshoz pedig 0,60 méternél közelebb nem lehetnek.
(6) A kerékpárra gyermekülés olyan módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie. A vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva.
Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni, és a konstrukciónak meg kell akadályoznia, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe kerülhessen. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, valamint az azzal együtt elforduló szerkezettel. Megjegyzés: Azt még megértem, hogy a lábtartó és a kapaszkodó nem lehet a kormánnyal nem lehet összefüggésben, ha maga az ülés a vázon van, hiszen az akadályozná a kormányzást. De például egy kormánnyal együtt elforduló gyerekülés, vagy egy első kerék tengelye elé helyezett gyerekülés sokkal kevésbé zavaró a bringás számára, és jobb, biztonságosabb is tud lenni, mint a szabályalkotók szerinti megoldások! Lásd fenti képeken lévő kiváló megoldások.
(7) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).
(8) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú - a pótkocsira előírt - fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával.
(9) Az önálló energiaforrással rendelkező és dinamóval szerelt lámpákat kivéve a kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja. Megjegyzés: Miért kell a kerékpár hátsó lámpáját lekapcsolnia? Miért gond, ha az is világít? Ez megint értelmetlen előírás, hiszen van alóla kivétel, tehát bizonyos esetekben azért mégse fontos ez...
(10) A kerékpár utánfutót fel szabad szerelni elől az utánfutó középsíkjától balra és jobbra szimmetrikusan, az utánfutó széleitől 150 mm-re nem távolabb, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,90 méter magasságban kettő, nem háromszög alakú fehér színű fényvisszaverővel.
(11) Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
(12) A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.
(13) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit úgy kell elhelyezni, hogy
a) az (1) bekezdés d) pontjában említett lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
b) az (1) bekezdés e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpák az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és a lámpák az úttesttől 2,00 méternél távolabb ne legyenek,
c) az (1) bekezdés f) pontjában említett fényvisszaverők az úttesthez 0,35 méternél közelebb, és az úttesttől 0,90 méternél távolabb ne legyenek,
d) az (1) bekezdés g) pontjában említett keréken az oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverő (küllőprizmát) távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen,
e) a (3) bekezdésben említett szélességjelző felnyitott állapotban a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,90 méterre legyen. Megjegyzés: Most akkor mennyire lóghat ki a szélesség jelző? Nem lóghat túl a kormány szélén? De ennek nem az lenne a célja, hogy az autósokat távolabb tartsa a bringástól úgy, hogy ha a szélesség jelzőhöz hozzáérnek, avval ne borítsák fel a bringást?
Neked mi a véleményed a fentiekről? Miben értesz egyet vagy mit változtatnál  még meg az előírásokban?
Várunk minden megjegyzést itt vagy akár a Facebook oldalunkon !