Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Mire figyeljen elektromos kerékpár téli tárolásakor?

Jönnek a mínuszok, korán sötétedik és az égi áldás is egyre gyakoribb vendég mindennapjainkban: beköszöntött a tél. A legtöbben ilyenkor szögre akasztják a pedelec-et és legközelebb csak az első tavaszi napsugarak hatására veszik csak le onnan.

Akárhogy is nézzük, ez több hónapnyi tétlenséget jelent elektromos kerékpárunknak, mutatjuk, hogy mire érdemes figyelni ilyen hosszú tárolás során!

Akkumulátor tárolása

Kezdjük a legfontosabbal, az akkumulátorral! A téli álom megkezdéséhez célszerű, ha az ebike akkuja 30% és 60% közötti töltöttségen van. Hosszú távon ebben a tartományban ideális a tárolás. Miért? Mert még elég energia van az akkuban ahhoz, hogy a folyamatos merülés ellenére se csökkenjen a kritikus szint alá a töltöttség több hónap után sem, másrészt ezen a töltöttségen a legjobb a rendszer energiamegtartó képessége.

Ez egy nagyon jól hangzó tanács, azonban adja magát a kérdés: hogyan tudom ezt a tartományt belőni? 

A legegyszerűbb, ha a téli álom előtti utolsó túránkon addig használjuk az elektromos rásegítést, amíg le nem merítjük az akkut a kívánt szintig a kijelző alapján. Ha rosszul lőjük be a túra távot, és még ekkor nem értünk volna esetleg haza, akkor vagy kikapcsolt rásegítéssel tekerünk hazáig, vagy hazaérve sokkal rövidebb ideig tartjuk csak töltőn a bringát, mint általában. Utóbbi esetben problémát okozhat, ha nem nézünk időnként rá a töltésre, ugyanis egy teljesen lemerített akkut 70-80%-ra tölteni a teljes töltési ciklus idejének kevesebb, mint a fele alatt lehet, azaz a töltés az elején sokkal gyorsabb, mint a végén! 

(Megjegyzés: a Giant jövőre piacra dob egy úgynevezett “Smart Charger”-t, aminek lesz téli tárolásos módja, ami 60%-ra tölti csak fel az akkut, így nem kell folyamatosan felügyelnünk, hogy nem kell-e már kikapcsolni a töltőt.)

 

Giant Smart Charger okostöltő, ami tud majd kifejezetten a tároláshoz előnyös, 60%-s akku töltést is.

 

Ha azonban nincs kedvünk, időnk, lemeríteni az akkut, majd kb. félig feltölteni, aggodalomra akkor sincs okunk, eltehetjük az akkut feltöltve is télire, a 30-60% nem kötelező, csak a leginkább ajánlott, ideálisnak mondható megoldás.

Fontos viszont megemlíteni, hogy a tartós, töltőhöz csatlakoztatott tárolás kerülendő a téli hónapok alatt is, ne hagyjuk hálózatra dugva az akkut napokig, hetekig!

Az akkumulátor megfelelő tárolása azonban már az “erősen ajánlott” kategóriába tartozik. Ha egy fűtetlen garázsban, fészerben vagy udvaron tartjuk elektromos kerékpárunkat a téli hónapokat alatt, az akkumulátor a hidegben károsodhat, és megeshet, hogy tavasszal már csak egy halott akkumulátor köszönt minket. Tartós tárolás során a cél az, hogy ne merüljenek le teljesen az akkumulátor cellái (nem összkeverendő azzal a lemerüléssel, amikor a kerékpár megáll alattunk, olyankor még van benne némi vésztartalék). Ha a tényleges, tehát nem a kijelzőn mutatott, hanem a valós lemerülés a kritikus szint alá csökken, az akkumulátor vagy működésképtelenné válik, vagy szerencsésebb esetben még szakszervizben életre kelthető marad, de ebben az esetben sem lesz már teljesen a korábbi, azaz mindenképp veszíteni fog kapacitásából.

Ezt elkerülendő a legcélszerűbb, ha levesszük az akkumulátort a pedelec-ünkről és valahol a lakásban tároljuk (kb. 20 °C hőmérséklet, alacsony páratartalom). Ha nem vesszük le az akkut, akkor viszont javasolt, hogy az egész elektromos kerékpárt temperált helyiségben tároljuk a téli hónapok alatt (egy 10-15 °C-os garázs is jó, ilyenkor érdemes azzal számolni, hogy az akku némileg gyorsabban fog merülni, mint 20 °C-on).

 

Ebike-unk akkuja a legjobban a lakásban érzi magát.

 

Ha megfelelően tároljuk az akkut, már csak egy dologra kell figyelnünk:  3 havonta célszerű ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségét, biztos-ami-biztos alapon és ha már szükséges, töltsünk rá. 

Az, hogy mennyire merül egy akku a tárolás során, nem csak a hőmérséklettől függ, hanem természetesen magától az akkumulátortól, illetve annak vezérlőjétől is. Itt is érvényes a mondás, hogy a drágább jellemzően jobb, azaz a neves gyártók akkumulátorai kisebb energiaveszteséggel és nagyobb biztonsággal fognak áttelelni. A fejlettebb modellek akkujában működik ugyanis egy olyan rendszer, ami a medvék "működéséhez" hasonlóan kisebb energiaigényű állapotba, amolyan téli álomba meríti az akkut, ha hosszabb ideig nem észlel a rendszer használatot. Az egyszerűbb akkuk viszont a hosszú tárolás során folyamatosan és viszonylag gyorsan veszítenek töltöttségükből, ezért 3 havonta igényelhetnek töltést.

A lényeg, hogy ha ellenőrzéskor azt látjuk, hogy 30% alá csökkent a töltöttség, akkor tegyük fel töltőre legalább 30-40 percre az akkut! 

 

Kijelző tárolása

Ha már akkumulátorok: Bosch motoros ebike-ok esetén van még egy akkumulátor a kerékpáron, mégpedig a kijelzőben, így célszerű ezeket a kijelzőket is szobahőmérsékleten tárolni.

 

A képen látható kijelzőket célszerű levenni ebringánkról és szobahőmérsékleten tárolni az akkuval együtt.

 

Az Intuvia és Nyon kijelzők gyárilag levehetőek (és micro-usb-n keresztül tölthetőek) a kerékpárról, a Purion azonban nem. Utóbbi nem annyira problémás, hisz ha meg is halna az akkuja a nem megfelelő tárolás miatt, az elem olcsón cserélhető benne (CR2016-os gombelem van benne).

Az egyéb ebike kijelzőket nyugodtan rajta hagyhatjuk kerékpárunkon, amennyiben nincs benne akkumulátor (jellemzően jelenleg nincs akku a kijelzőkben, az általunk forgalmazott elektromos kerékpárok közül csak az említett Intuvia és Nyon kijelzők tartalmaznak akkut).

 

Motor tárolása

A motor tárolása kapcsán nincs olyan dolog, amire kimondottan figyelni kellene, a hideg nem tesz kárt a motorban. 

 

Maga a kerékpár tárolása

Idáig tartott a “kényes” rész, tehát ha az akkura odafigyelünk, a továbbiakban már a hagyományos kerékpároknál megszokott dolgokra érdemes csak ügyelnünk, amit (és a téli kerékpár használat során fontos dolgokat) "A kerékpár teleltetése" című a Tudástár anyagunkban részletesen ismertetünk, de a tárolásról a lényeg röviden

Tárolás előtt tisztítsuk le a kerékpárunk, fújjuk fel a kerekeket és ellenőrizzük a keréknyomást időnként, elkerülendő a gumi oldalfalának sérülését. Kerékpárunk meg fogja nekünk köszönni, ha letisztítva tesszük el és lehetőleg száraz helyen tároljuk. Így minimálisra tudjuk csökkenteni a rozsdásodás valószínűségét.

Nem javasolt a kerékpár kerekénél való fellógatása a levegőbe (főleg egy nehezebb ebike esetében), mivel ez a felnit károsíthatja. A legjobb, ha gépünk a saját kerekein áll.
Tavasszal, az első használat előtt célszerű átnézni a teljes elektromos kerékpárt. Ezt a legjobb, ha szakember végzi el, hisz az esetleges hibákat rögtön el is tudja hárítani. Tavaszi elektromos kerékpár átvizsgálás miatt keresse szervizünket majd, mi mindent átnézünk ebike-ján! Fontos, hogy ne halogassuk ezt az utolsó pillanatra! A tapasztalataink szerint az emberek jelentős része tavasszal az első hétvégi bringázás előtt jön csak rá, hogy valamiért nem működik megfelelően a bringája, és akkor próbálja kétségbeesetten megjavíttatni, amikor a szerviz már teljesen tele van munkákkal és csak akár hetekkel későbbre tudja beütemezni a munkát...

Légy gondos bringatulajdonos, tervezz előre, így a téli szezonban egyszerűbben és többnyire kedvezményes áron el tudod végeztetni az éves karbantartási munkákat a kerékpár szervizekben! 

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog Blog - főoldal
blog comments powered by Disqus