Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

Elektromos kerékpár, mint adómentes juttatás

2022. január elsejétől újabb eszköz segíti az elektromos rásegítéses kerékpárok elterjedését: a munkáltató adómentesen biztosíthat alkalmazottai és azok közeli hozzátartozói számára elektromos kerékpárt, függetlenül a használat módjától! Nézzük, hogy mik a változás pontos részletei és miért lesz ez a könnyítés örömteli mind a munkavállalóknak, mind a munkáltatóknak! A cikk végén, a narancs színű keretes írásban 3 számolási példán keresztül azt is bemutatjuk, hogyan juthatsz 41%-kal olcsóbban, vagy akár majdhogynem ingyen új elektromos kerékpárhoz, ráadásul teljesen legálisan!

 

 

2022. január előtti helyzet

Kezdésképpen nézzük, hogy eddig mi volt a helyzet, ha egy cég vásárolt egy elektromos kerékpárt! Ilyenkor a cég vissza tudta igényelni az ÁFA-t, feltéve, hogy az újonnan vásárolt pedelec-et csak és kizárólag a vállalkozás üzleti tevékenységéhez kapcsolódóan használták (pl: telephelyek közti közlekedés, üzleti tárgyalásokra, meetingekre való kiszállás). Ha a vállalkozás visszaigényelte az ÁFA-t az ebike után, akkor hivatalosan azt tilos volt magáncélra használni, azaz a munkavállaló a kerékpárt nem vihette haza, hogy azzal járjon be otthonról dolgozni. Amennyiben ezt a cég megszegte, büntethető volt.

 

Ha a teljes ÁFA-t vissza akarjuk igényelni, akkor a pedelec-et 100%-ig csak mint munkaeszközt használhatjuk!


Az ugyanakkor nyilvánvalóan létező igény, hogy ha már van a cég tulajdonában egy pedelec, akkor azt használhassa a munkavállaló vagy éppen a cégvezető/tulajdonos magáncélra is (pl: akár egy hétvégi túrázás során) anélkül, hogy büntetést kockáztatna a cég. Ezt könnyíti meg a január elsejétől életbe lépett változás.

 

Miben jobb a 2022-es szabályozás?

2022. első napjától kezdve a cégek adómentesen, béren kívüli juttatás formájában magánhasználatra is biztosíthatnak elektromos kerékpárt, azaz a cég tulajdonában álló e-bringát magáncélra is lehet már használni, szabályosan! Sőt, nem csak az alkalmazottak használhatják így a cég pedelec bringáját, hanem azok közeli hozzátartozói is, vagy akár a cégtől nemrégiben nyugdíjba vonult alkalmazott is.

Ez egy jelentős engedmény, hiszen például a céges autó magáncélú használata már adóköteles. Így láthatjuk, hogy alapvetően a kerékpár (beleértve az elektromos rásegítéses bringákat is) az egyetlen adómentes eszköz, amivel megkönnyítheti egy cég, hogy alkalmazottai munkába járjanak. Ráadásul ez a közlekedési eszköz a környezetnek is kedvező, miközben mozoghatunk is. Sőt kutatások bizonyították már, hogy a kerékpárral közlekedők boldogabbak, ami igazán üdvözölendő “mellékhatás”.

Érdekes kérdés a kerékpár áfájának visszaigényelhetősége. Elvileg a kerékpár vételárában lévő Áfa tartalomnak akkora részét lehet visszaigényelni, amekkora hányadban céges lesz a kerékpár felhasználása. Azaz a teljes ÁFA-t csak akkor lehet visszaigényelni, ha kizárólag céges célra használják a bringát. Mivel a használatról nem szükséges útnyilvántartást vezetni, így gyakorlatban akár a cég, akár a hatóság várhatóan nehezen tudja majd bebizonyítani, hogy ténylegesen milyen arányban történt a használat. Mivel azonban elég életszerűtlen, hogy soha senki ne használja munkába járásra, vagy hétvégi túrázásra a céges kerékpárt, érdemes a 100% visszaigényléséről lemondani, és csak célszerűen kisebb mértékű, például a teljes Áfa tartalomnak csak mondjuk a 70%-át visszaigényelni. (A konkrét % nyilván a cég esetétől függ, lehet akár több, akár jelentősen kevesebb, a 70% csak egy példa.)


Szerencsére az elektromos kerékpár üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő költségek (pl: szervizdíjak) esetében már nem kell felosztani az ÁFA-t, az teljességgel visszaigényelhető, és a társasági adóban mint költség elszámolhatóak lesznek ezek a számlák.

Fontos még megemlíteni, hogy ebből az adómentes juttatási kedvezményből kínálatunk két szeglete kiesik, azokra nem érvényes az adómentes juttatás: az elektromos kerékpár átalakító szettek és a 45 km/h-ig rásegítő speed-pedelec kerékpárok (utóbbiak jogilag már segédmotoros kerékpárok ugyanis).

Viszont más megkötés nincsen. Azaz lényegében bármilyen, 25 km/h-ig segítő, gyári pedelec kerékpár szóba jöhet, még akkor is, ha egy többmilliós, csúcs elektromos mountain bike kerékpárról van szó!

 

Béren kívüli juttatásként akár egy vérbeli, prémium e-montit is adhatunk dolgozóinknak!

 

Természetesen a 2022-es év előtt is létező céges vásárlás továbbra is él: azaz egy cég ugyanúgy vásárolhat elektromos kerékpárt (beleértve akár a speed-pedelec-eket és az átalakító szetteket is) és igényelheti vissza a teljes ÁFA-t, ha a vásárolt terméket csak és kizárólag a cég tevékenységével összefüggésben fogják használni.

 

A céges ebike, mint munkaerő megtartó eszköz
 

Figyelmesebb olvasóknak (és a szabályváltozást ismerőknek) feltűnhetett, hogy az elektromos kerékpárra úgy hivatkoztunk, hogy az a cégé. Ez nem véletlen, a munkavállaló ugyanis csak kölcsönbe kapja a bringát a cégtől adómentesen, az továbbra is a munkáltató tulajdonát képezi. Ez jó mind a munkavállalónak, mind a munkáltatónak. A munkavállalónak például azért, mert nem kell a saját, adózott pénzéből megvenni az elektromos bringát, mégis használhatja azt bármikor. A munkáltatónak meg azért, mert így a bérköltségnél jelentősen kedvezőbb ráfordítással teheti vonzóbbá saját “ajánlatát” a munkavállalói felé, ha a cégnél a szokásos béren felül akár “pedelec is jár”.


Érdemes megemlíteni, hogy a pedelec-et, akár személyre szólóan, konkrétan csak egy-két munkatársnak is lehet használatba adni, de ki lehet alakítani olyan "flottát", melyet ingyenes bérlés jelleggel felváltva többen is használhatnak. Nem kell rögtön sok kerékpárral belevágni a dologba, már akár egy kerékpár is lehet "flotta".  Vannak cégek, akik például motivációs eszközként használják a heveny szívdobogást kiváltó prémium ebike-ot, például a hónap dolgozója használhatja azt a következő hónapban! 

A lehetőségek tehát sokrétűek, mindenki megtalálhatja a maga, illetve a cége számára legkedvezőbb megoldást. Forduljon bátran az Annyira Más Bringabolthoz, segítünk megtalálni a legmegfelelőbbet!

 

Pedelec bringán vidám csak igazán az élet! Főleg, ha azt béren kívüli juttatásként kaptuk!


A cikkünk végén lévő narancssárga keretes példáink elolvasása után remélhetőleg rögtön érthetővé válik, hogy miért éri meg anyagilag is. Ha akár csak próbaképpen is, de érdemes “belekóstolni”, hogy mennyire lesz kapós egy céges pedelec a munkatársak körében, mekkora az igény erre, illetve mekkora megtartó erővel tud bírni, amíg nincs mindenhol bevezetve ez a juttatás. (Ha meg már szinte mindenhol lesz kerékpár "cafeteria", akkor meg azért lesz szükség erre a juttatásra, hogy ne veszítsük el a legjobb kollégáinkat!)

Természetesen nagyon szívesen segítünk a megfelelő kerékpár kiválasztásában is, hisz mostanra már közel 15 éves tapasztalattal bírunk az elektromos rásegítéses kerékpárok terén. Kérdés esetén, illetve a megfelelő ebike kiválasztásával kapcsolatban keressen minket bátran elérhetőségeinken, vagy látogasson el valamelyik boltunkba!

 

Cégesből saját, magán ebike
 

De mi történik akkor, ha munkavállaló azt szeretné, hogy a kerékpár a saját tulajdonába kerüljön? Erre is van lehetőség adómentesen, nézzünk egy példát! A cég megvásárol egy bruttó 1,2 milliós pedelec bringát, amit 3 év alatt fog leamortizálni. Ennek a végéhez közeledve a munkavállaló meg is vásárolhatja a cégtől az ebike-ot, akkori értékén, ami 36 hónap után a példa kedvéért legyen 250 ezer forint. Ha a munkavállaló ennyiért megveszi az ebike-ot, az nem lesz sem számára, sem a cég számára adóköteles. Csak abban az esetben kell majd adózni, ha az értéken felüli összegért vásárolja meg a kerékpárt. Ebből látható, hogy a munkavállaló érdeke lesz, hogy a cégével a munkakapcsolat a lehető legtovább fennálljon, hisz egyrészt akár évekig ingyen használhatja a céges pedelec bringát, másrészt pár év után roppant kedvező áron meg is tudja azt vásárolni, ha szeretné!

 

Innen indul a kemény matek, példákon keresztül 

 

Példa számok, azaz kinek mennyibe kerül majd az új ebike?
 

Végezetül nézzünk pár példát arra, hogy az új változásnak hála mennyibe kerül a munkáltatónak, illetve a munkavállalónak a fent említett 1,2 milliós ebike!

 

I. eset, bérből vett kerékpár:

Ez a kiinduló példánk, amikor a munkavállaló saját magának veszi meg az 1.200.000,- Ft értékű kerékpárt. Ahhoz, hogy egy munkavállalónak legyen 1,2 millió forintja, hogy megvehesse az általa vágyott bringát, a cégétől bért kell kapnia. A cége számára 1,2 millió forint netto bér kifizetése jelenleg kb 2.040.000,- forint költséget jelent. 

 

II. eset, amikor a cég fizeti a kerékpárt:

A második, jóval érdekesebb esetben nem a munkavállaló, hanem a cég veszi meg a kerékpárt, melyet a példa kedvéért 70-30 arányban használnak céges, illetve magáncélra. Így az új ebike kb. 1.021.000,- forintba kerül a cégnek, mivel csak az ÁFA 70%-át igénylik vissza. Azaz a cég számára így nagyjából feleannyiba kerül ugyanaz a bringa, mintha a munkavállaló a béréből venné meg! A munkavállaló pedig akár ingyen használhatja a céges kerékpárt, ha sikerül így megállapodniuk.

Egyetlen gond ebben az esetben, hogy a kerékpár nem a munkavállaló tulajdona, hanem a cégé. De ha mondjuk abban egyeznek meg a munkavállalóval, hogy 36 hónap után a felhasználó megvásárolja a bringát a cégtől, tételezzük fel, hogy 250.000,- forintért, úgy egyrészt a cégnek még kevesebb összegbe, csupán kb. 771 ezer forintjába, azaz csak havi kb. 21,5 ezer forintjába került az, hogy elektromos kerékpárt használhatott 3 évig a munkavállalója, másrészt a munkavállaló végül tulajdonosává válik a kerékpárnak. (És akkor még az amortizáció elszámolásával megtakarított céges adóról nem is beszéltünk!)

További járulékos előny, hogy ezen 3 év során az alkalmazott végig a cégnél maradt, mint elégedett munkaerő. Ez a havi 21,5 ezer forint “többletköltség” a kolléga megtartására/elégedettségének fokozására igencsak kedvezőnek mondható!

A munkavállalónak pedig (ha 3 év után megveszi, akkor) csupán 250.000,- forintért lett egy elektromos kerékpárja, amit örömmel használhatott egészen 0 km-es, újkorától kezdve!  (Megjegyzem akkor sincs gond, ha a munkavállaló nem kívánja megvenni a kerékpárt végül, hiszen a cég a használt piacon ugyanúgy eladhatja azt gond nélkül.)

 

III. eset, amikor bérköltség helyett fizeti a kerékpárt a cég:

Természetesen a felek megegyezhetnek úgy is, hogy a munkáltató nem szeretne többletköltséget viselni, ezért a jelentkező költséget a bér korrekciójával rendezik a munkavállalóval, például valamivel kisebb bérben állapodnak meg átmenetileg, akár a következő béremeléskor. A munkavállalónak az 1,7-es bérköltség szorzó miatt a havi 21,5 ezer Ft céges bérköltségből kb 12,6 ezer forintos (21,5/1,7) nettó bér jönne ki. Ha erről a 12,6 ezer Ft-os nettó bérről lemond, és a 36 hónap után 250 ezer Ft-ért megveszi a kerékpárt, akkor a munkavállaló 36 x 12.600 + 250.000, azaz csupán kb 704 ezer forintért juthat hozzá egy 1.200.000,- Ft értékű bringához! Azaz spórol 41%-ot! Ráadásul a munkáltató is jól jár, hiszen költsége nem merül fel, maximum a használt bringa eladása után befizetendő Áfa, de a kerékpár amortizációjával ennél több adót spórolhat, és közben a munkavállaló eltávozásától sem kell (annyira) tartania! Igazi WIN-WIN helyzet, nem?


Összegezve láthatjuk, hogy az adómentes, béren kívüli juttatásnak hála mindkét fél jól jár. Nem csak kisebb költség mellett lehet hatékonyabban megtartani a munkavállalókat, de ők új ebike-juknak hála bizonyosan elégedettebbek, egészségesebbek és boldogabbak is lesznek. A munkavállalók pedig rendkívül kedvező feltételekkel használhatnak, majd juthatnak hozzá egy szuper elektromos kerékpárhoz!

Teljes elektromos kerékpár kínálatunkat itt megtalálja, bízunk benne, hogy talál majd saját magának, vagy cége számára megfelelő modellt. Amennyiben kérdése lenne, forduljon hozzánk bizalommal!