Leírás és Paraméterek
A Bulls a világ egyik legnagyobb kerékpárgyártó cégcsoportjának az egyik törzs márkája. A német Bulls fókuszában évek óta a minőségi, sportosabb kerékpárok, illetve mostanra a trendeknek megfelelően az elektromos kerékpárok állnak. A márka a prémium minőség mellett elkötelezett az innováció mellett, nem véletlen, hogy számos újdonság debütált náluk az évek során, illetve az sem, hogy a Bulls nem kötötte le magát 100%-osan csak a Bosch rendszer mellett. Kínálatában találkozhatunk bődületesen nagy akkus Brose rendszerű, Shimano, illetve 2024-től a Pinion ebike rendszerrel (utóbbi csak pár, exkluzív márka kínálatába kerülhetett be).
A Bulls termékfejlesztésében a veterán mérnökök mellett egy gyári versenycsapat is részt vesz, akik folyamatos visszajelzésükkel segítik nem csak "profibbá", de a hétköznapok során jobban használhatóvá is tenni.
A hardtail (merevfarú) elektromos mountain bike-okról
Az elektromos montik egyik ágát a hardtail, azaz merev farú, csak elől lengéscsillapított kerékpárok alkotják. Ezeket a bringákat ténylegesen terepen való használatra tervezték, így erdőben, terepen érzik magukat igazán otthon. Gumijuk ennek megfelelően bütykös és ballonos, kerékméretük modellenként változó, jellemzően 29 vagy 27,5 col.
Annak köszönhetően, hogy nincsen hátsó lengéscsillapítójuk, ezek a hardtail montik könnyebbek, mint össztelós társaik. A hátsó lengéscsillapítás hiánya kedvezőbb árat is eredményez, viszont lejtmenetben -főleg nagyobb tempónál- nehezebben kezelhetőek, hiszen a hátsó kerék könnyebben elpattanhat. Emiatt a legtöbb elektromos kerékpár vásárló, ha montit vesz, inkább a fully, azaz elől és hátul is lengéscsillapított modelleket keresi. Ezek valamivel nehezebbek ugyan, de az elektromotor ezt részben feledteti és cserébe kezelhetőebbek és komfortosabbak.
A hardtail gépek ettől függetlenül nem tűnnek el, remek választást jelentenek azoknak, akik kedvezőbb áron szeretnék az elektromos rásegítést terepen élvezni, különösen, ha korábban is merev farú montit használtak.
Bosch Performance Line CX 4. gen motorról
Ez a Bosch csúcs motorja a Bosch eBbike System 2 részeként. Ez az egyik legkönnyebb, legkisebb és közben mégis a legerősebb motorja. A 2020-as modellévben debütált ez a 4. generációs motor a Bosch eBike System 2 rendszer részeként.
Főképp elektromos hegyi kerékpárokban találkozhatunk vele, azonban mára gyakori, hogy prémium trekking pedelec-ekben is egy CX motor adja a “talpalávalót”.
Lévén, hogy ezt az erőforrást alapvetően mountain bike-okba szánták, találunk rajta egy úgynevezett “eMTB” módot, ami lényegében a felső 3 (összesen 4 van) rásegítési szint között vált automatikusan, a mi nyomatékunkhoz igazodva, illetve átprogramozott erőleadásával igyekszik minket átsegíteni a legkeményebb terepen is.
Érdekesség, hogy ez a motor 2020-ban még 75Nm-es csúcsnyomatékkal debütált, de pár hónappal megjelenése után a Bosch egy szoftverfrissítéssel ezt 85Nm-re emelte, illetve tovább fejlesztette az eMTB módot is.
A Bosch motoros elektromos kerékpárok esetében ezzel a motorral nagyon gyakran találkozhatunk.
Működési elv: Nyomatékszenzor
Csúcsnyomatéka: 85Nm
Legnagyobb rásegítés: 340%
Mit jelent ez? Turbo-ban a legnagyobb rásegítési szinten az emberi erő 340%-át képes leadni a motor
Rásegítési szintek (gyárilag 4 rásegítési szint választható az alábbiakból): OFF, ECO, TOUR, TOUR+, SPORT, AUTO és Turbo
Nominális motor teljesítmény: 250W
Elektromos rásegítés sebesség-limitje: 25 km/h
Tömege: 2,9 kg
Bosch PowerPack (BES2) akkumulátorról
PowerPack néven a Bosch a vázra szerelt, úgynevezett “külső” akkumulátoraival találkozhatunk. Ezek 2014 óta vannak a piacon, tehát egy kiforrott konstrukcióról beszélhetünk, ami a Bosch eBike System 2 rendszerű pedelec-eket látja el árammal.
Egyértelműen első osztályú akkumulátorról beszélhetünk, a Bosch az egyik legjobb és legmegbízhatóbb akkukkal szereli ebike-jait.
Az akkumulátor természetesen le is vehető a vázról, így külön is tölthető. De ha arra van szükség, magán a kerékpáron hagyva is tölthetjük a vázon található töltő csatlakozón keresztül.
Az akkumulátor levételéhez ugyanakkor -szerencsére- szükségünk lesz a kulcsára, hisz azzal van rázárva a vázra, így nem kell attól tartanunk, hogy illetéktelenek csak úgy lekapják bringánkról az utcán. Érdekesség, hogy több gyártóval is találkozhatunk (pl: Pegasus), akik patkólakatot is adnak elektromos kerékpárjaikhoz, amit ugyanazzal a kulccsal nyithatunk/zárhatunk, mint az akkut.
Magán az akkumulátoron találunk egy gombot, amit megnyomva akár az egész Bosch rendszert is be tudjuk kapcsolni, illetve ha levettük ebike-unkról az akkut, ellenőrizni tudjuk a gomb mellett található led-ek segítségével az akku töltöttségét.
Kapacitás: 500Wh
Elhelyezés a kerékpáron: vázra szerelt dokkolón
Technológia: Li-ion
Tömeg: 2,7kg
Akkumulátor ház anyaga: műanyag
Levehető az ebike-ról: igen, kulccsal kinyitva
Ez a konkrét PowerPack akkumulátor 500Wh kapacitású. Kíváncsi vagy arra, hogy ez mire elég? Nézd meg a Bosch hatótáv kalkulátorában, amit ITT találsz.
Bosch Purion kijelzőről
2017-ben dobta piacra a Bosch a legkompaktabb kijelzőjét/vezérlőjét a Bosch eBike System 2-höz. Ez a megosztott besorolás nem véletlen, ez ugyanis az egyetlen Bosch egység, aminek nincsenek külön gombjai, a kijelző és a kezelő gombok egybe “vannak építve” és a teljes rendszert a Purion-ról irányítjuk.
Ennek megfelelően a Puriont a kormány bal oldalára szokták szerelni, hogy kényelmesen tudjuk kezelni. A Purion a legtöbb Bosch kijelzővel ellentétben nem levehető, csak szerszámokkal le szerelhető.
Tudását tekintve ez az egyik legszerényebb egység, a cyclocomputer funkciók a Purion esetében szűkösebbek (itt csak túra táv és összes táv van) és nem mutatja a pontos időt.
Alapvetően e-mtb kerékpárokhoz szánták, a cél az volt, hogy egy kicsi, strapabíró kijelzőt tudjanak adni azon elektromos montisoknak, akik az Intuvia-t túl nagynak találták. Ugyanakkor kedvező árának hála mostanra a kedvezőbb árú Bosch motoros trekking és városi ebike-okban is találkozhatunk vele.
Cyclocomputer funkciók: összes megtett táv, túratáv, becsült hatótáv
Akkumulátor töltöttség százalékos visszajelzése: nem
Toló támogatás: van
Kijelző átmérője: 1.8”
Színek: fekete-fehér
Okostelefonnal összekapcsolható: nem
Gombok száma: 4 db (+, - , bekapcsoló és toló támogatás)
Gombok háttérvilágítása: nem
Tápellátás: belső gombelemről + ebike akkumulátoráról
Levehető: nem
Vízállóság: IP54 (por és fröccsenő víz ellen védett)
9 sebességes Shimano Alivio láncváltóról
Az Alivio családba a Shimano legjobb, még belépő szintű váltói tartoznak. Az ebike-ok kapcsán is népszerűnek mondható az Alivio, mivel kedvező az ár-érték aránya és fenntartása is kevesebb költséggel jár, mint a nagytestvér Deore esetében. Utóbbival (mint a másik népszerű váltó családdal) összevetve elmondható, hogy az Alivio váltók áttétel tartománya (ezáltal a "mászási képessége") nem annyira széles, illetve a váltás gyorsasága és pontossága sem ér fel a Deore szintjére. Viszont itt megjegyeznénk, hogy még mindig egy jól, megbízhatóan és pontosan működő váltóról beszélünk, ami felülmúlja a Shimano belépő váltóit (pl: Acera)! Trekking és SUV felhasználásra szerintünk jó választás a 9 sebességes modern Alivio is, nem véletlen, hogy rendkívül sokféle, márkás ebike-ban találkozhatunk vele!
Ez a konkrét váltó egy montis változat (RD-M3000), ami egy, az átlagosnak mondható áttétel tartományt biztosító 11-36 fogas fogsorral van párosítva.
Tektro HD-M275 tárcsafékről
A HD-M275-el kezdődik a Tektro kimondottan mtb, azaz hegyi kerékpáros felhasználáshoz tervezett hidraulikus tárcsafék kínálata. Könnyen kezelhető és kellő fékerővel bír, így hű társunk lesz a túrázásaink során hosszú ideig. A hidraulikus működésnek hála ez a fék finomabban adagolható, mint egy mechanikus fék, így a fékezés precízebb lesz és kevésbé fárasztó a kezeknek.
Suntour XCM DS RL (120mm) villáról
Az XCM a Suntour belépő mountain bike villa családja. Ennek megfelelően rugóútjuk nagyobb (itt is 120mm-t tud mozogni), illetve becsúszói jellemzően vastagabbak, mint a legtöbb trekking villánáé, így torziós merevségük is jobb.
Lévén, hogy ez egy acélrugós villa sok testre szabhatóságról nem beszélhetünk, ez a villa konkrétan lock-olható (kimerevíthető).
PEDELEC RENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
motorgyártó | Bosch |
motor elhelyezése | Középmotor |
motor | Bosch Performance Line CX - Gen.4 |
érzékelő / szenzor | Nyomatékszenzor |
motor teljesítménye | 250 W |
maximális sebesség rásegítéssel | 25 km/h |
motor maximális nyomatéka | 85Nm |
motor legnagyobb rásegítési szintje | 340% |
akkumulátor helye | vázra szerelt |
akkumulátor | Bosch PowerPack Frame |
akkumulátor kapacitás | 500 Wh |
akkumulátor típus | Li-ion |
akkumulátor feszültség | 36 V |
akkumulátor töltő | Bosch Compact Charger (2A) |
kijelző | Bosch Purion |
okostelefonos kompatibilitás | Opcionális okoskijelzőre (pl: Bosch Kiox, SmartphoneHub) történő csere esetén igen |
VÁZ TULAJDONSÁGAI | |
váz típusa | Diamond (férfi) |
szín | Sárga |
felhasználási terület | Terepre |
teherbírás | Normál |
váz anyaga | alumínium |
LENGÉSCSILLAPÍTÁS TULAJDONSÁGAI | |
első villa | Teleszkópos, lengéscsillapított |
első lengéscsillapító / villa | SUNTOUR XCM DS RL |
rugóút (első villa) | 120mm |
lengéscsillapítás működési elve | Acélrugós villa |
hátsó lengéscsillapítás | Merev hátsó villa |
KEREKEK ÉS GUMIK TULAJDONSÁGAI | |
kerékméret | 27.5 |
gumi (első) | Ace of Pace (57-584 / 27,5 x 2,25) |
gumi (hátsó) | Ace of Pace (57-584 / 27,5 x 2,25) |
MEGHAJTÁS TULAJDONSÁGAI | |
váltórendszer típusa | Láncváltó (csak hátul) |
váltó | Shimano Acera RD-M3000-SGS, 9 sebesség |
fokozatok száma | 9 sebesség |
fogaskoszorú | SHIMANO Altus CS-HG200-9 11-36T |
váltókarok | SHIMANO Acera SL-M3000 |
FÉKRENDSZER TULAJDONSÁGAI | |
fékrendszer fajtája | Hidraulikus tárcsafék |
fékek | Tektro HD-M275 |
féktárcsák átmérője (első/hátsó) | 180/180 |
KÉNYELEMMEL KAPCSOLATOS ALKATRÉSZEK | |
állítható dőlésszögű kormánybefogó (stucni) | Nem, a kormány szöge fix |
markolat | BULLS |
nyereg | BULLS Sportive Ergo |
nyeregcső típusa | merev, alu nyeregcső |
nyeregcső | STYX alloy 30,9, 350 mm |
KIEGÉSZÍTŐK TULAJDONSÁGAI | |
világítás | Opcionálisan, MonkeyLink kiépítéssel rendelkezik |
csomagtartó | csak opcióban |
sárvédő | csak opcióban |
EGYÉB INFORMÁCIÓK | |
ország | Németország |