Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ Elfogadom
Termékek Menü
0
+36 26 343 353

Lustáknak vagy sportosoknak való az elektromos kerékpár?

 

 

Aki nem próbálta, általában téved

 

Többektől hallottuk kiállításokon, hogy az elektromos kerékpárok a lustáknak valók. Mikor rákérdeztünk, hogy próbált-e már ilyen kerékpárt valós körülmények között (nem csak például egy kiállítás teszt pályáján) jellemzően nemleges választ kaptunk. Ilyenkor tudható, hogy mi állhat a dolog mögött: az érdeklődő hallomásból vagy a pár méteres tesztút alatt annyit tapasztalt ezekről a bringákról, hogy az elektromotor besegít a hajtásba. Ennek megfelelően adja magát a logikus következtetés, hogy nekünk, bringásoknak már kevesebb dolgunk marad a nyeregben ülve, hiszen a motor “beugrik helyettünk dolgozni”, így lustábbak lehetünk.

Aki azonban túrázott már pedelec-kel (ez az a fajta elektromos kerékpár, ami csak akkor segít, ha mi is tekerünk) az tapasztalatból tudja, hogy a történet általában a következőképpen zajlik:

Elkezdünk tekerni nagyjából úgy, mint egy normál bringán, majd szinte megrészegülünk az élménytől, hogy mennyivel gyorsabbak vagyunk a motorral együtt, mint nélküle. Élvezzük, hogy végre nem kell megszakadnunk, nem araszolva és izzadva kell felküzdenünk magunkat az emelkedőn, hanem a legjobb versenyzők tempójával suhanhatunk felfelé is. Innentől ez a “felfelé száguldás” lesz számunkra a cél, nem pedig az, hogy spóroljunk az erőnkkel.

 

Amikor jól jön, hogy nem kell annyira tekerni

 

Van persze olyan helyzet is, amikor kifejezetten nem akar az ember megizzadni, például munkába járáskor. De vajon lehet-e valakit lustának nevezni, amikor nem autóval vagy tömegközlekedéssel megy munkába, hanem elektromos rásegítésű bringával teker be? Ugye, hogy nem?

Aki bringával közlekedik, mégha elektromos rásegítéssel is, az sokkal aktívabb, sportosabb, egészségesebb életet él, mintha belsőégésű járműben araszolna a dugóban. Ez egyértelmű, vitathatatlan.

A vevőink visszajelzései egyébként azt erősítik meg, hogy munkába menet még “takarékosan” azaz valóban kisebb erővel tekernek, kihasználva a rásegítés adta kényelmet. Hazafelé azonban a legtöbbjük elcsábul és úgy teker, ahogy éppen jól esik neki. Ilyenkor a sebesség is és a hazaút sportértéke is általában megugrik.

 

Pudingpróbán a “lustaság” vádja

 

A fenti “vádat”, miszerint az elektromos kerékpárok csak lustáknak valóak, megkapta az ír Chain Reaction is az egyik elektromos mtb kerékpárokról szóló videójuk kapcsán, ezért úgy döntöttek, hogy végeznek egy nem tudományos tesztet:

Fognak egy hagyományos és egy elektromos rásegítésű kerékpárt és elmegy vele tekerni egyet ugyanaz a tesztalany. Ugyanoda és ugyanannyi időre.

Hogy a dolgokat kicsit megfűszerezzék, felszerelkeztek egy pulzusmérővel is, hogy nagyjából képet kapjanak arról, mikor mennyire hajtja ki magát a Colin, a tesztalany.

 

 

 

Meglepő eredmények

 

Az várható volt, hogy a pedelec-kel elért átlagsebesség és a megtett út nagyobb lett, ez mondhatni papírforma. Amikor azonban kielemezték a pulzusmérő adatait, azt tapasztalták, hogy mind az átlag, mind a maximális pulzus magasabb lett az elektromos kerékpár esetében. Jelentkezett ugyanis cikkünk elején leírt eset: az embert elkapja a hév és csak teker, csak teker, élvezi a sebességet hegymenetben is, nem csak lefelé. Ez történt itt is, Colin saját elmondása szerint sokkal jobban élvezte a pedelec-kes napot és egyáltalán nem érezte magát úgy, mint aki épp nem sportol, hanem csak “lustálkodik”.

Ezt a sportélményt ráadásul nem törték meg a kényszerpihenők, hanem szépen folyamatosan végig tudott tekerni az útvonalon. Ahol mások pihegtek és erőt gyűjtöttek -akár csak ő előtte a hagyományos bringával- ott csak ment tovább rendületlenül a következő szakaszra. A nap végére ugyanúgy elfáradt, viszont egységnyi idő alatt több utat tett meg és jobban is élvezte az egészet.

 

A két teszt alatt begyűjtött adatok:
     Hagyományos bringa   Elektromos kerékpár 
Megtett táv csak 11.58 km  18.02 km (+56%)
Átlagsebesség csak 11.5 km/h 18 km/h (+57%)
Legnagyobb sebesség (lefelé) 38.9 km/h 38.4 km/h
MEGLEPETÉS: Átlagos pulzus 159 bpm 161 bpm
MEGLEPETÉS: Legmagasabb pulzus 179 bpm 182 bpm

 

 

Itt megtekintheti a tesztről készült videót, amit feliratoztunk a könnyebb érthetőség kedvéért.

 

 

Konklúzió

 

Bár elviekben valóban van lehetőségünk lustálkodni egy elektromos kerékpárral, valójában a választás szabadságát kapjuk a kezünkbe. Dönthetünk úgy, hogy kényelmesen, komfortosan, kisebb erőkifejtéssel gurulunk a megszokott sebességünkkel, de bármikor dönthetünk amellett, hogy kihasználjuk a kerékpározásra fordítható időkeretünket és megpróbáljuk kihozni belőle a maximumot. Ilyenkor ugyanúgy beletesszük magunkat a tekerésbe, ugyanúgy jót mozgunk, viszont nagyobb utat teszünk meg, többet látunk, jobban élvezzük minden percét, és a kiegyenlítettebb erőkifejtés miatt nem szakadunk meg útközben, nem terheljük túl magunkat, csak amennyire még élvezzük. És sose kell azon aggódnunk, hogy szégyenszemre lemaradunk az emelkedőkön...

Ez egy olyan szabadság érzés, melyet hagyományos bringával nem tudunk megtapasztalni. Hasonló ahhoz, amit a motorosok élnek át, de elektromos kerékpárral megmarad a mozgás öröme, megmarad a sportérték, megmarad a tudat, hogy edzettebbek, fittebbek lettünk, így tettünk valamit egészségünk érdekében.

 

Zárásként annyit tennénk hozzá az ismert szólást idézve: “Aki nem hiszi, járjon utána!”

Jöjjön el hozzánk próbálni valós körülmények között vagy béreljen ki egy elektromos kerékpárt, így akár Ön is elvégezheti a tesztet. Ha tapasztalatát megírja nekünk az info@ambringa.hu-ra, külön megköszönjük!

Nézze meg elektromos kerékpár választékunkat!

 

Az eredeti videót a Chain Reaction Cycles készítette, ezt fordítottuk le magyarra és láttuk el felirattal.

blog comments powered by Disqus