Ez az oldal cookie-kat használ, hogy a legjobb élményt tudjuk nyújtani felhasználóinknak! További Információ
Termékek Menü

2018-as ebike fejlesztések és újdonságok

2018-as ebike fejlesztések és újdonságok

Nemrég tértünk haza egy nagy német kerékpáros kiállításról, amelyre hazánkból egyedül minket hívtak meg az ebike forgalmazók közül.
Mit láttunk, merre tart, merre fejlődik az ebike-ok világa? 

Az első integrált akkus ebike rendszer, a Brose esztétikailag még tovább finomodik jövőre az enyhén ívelt alsó csöves megoldással.

 

INTEGRÁCIÓ

Talán az “integráció” szó tudja a legjobban kifejezni a kerékpár és azon belül az ebike fejlesztés legfőbb irányát a 2018-as újdonságokat felvonultató kerékpáros szakmai kiállításon látottak alapján. A lényege, hogy a korábban különálló kerékpáros alkatrészek, részegységek (mint például a váz, az akku, a váltó, a lámpák, a gps, a sárvédő, csomagtartó, stb), egyre inkább rendszerszinten, azaz egymáshoz illesztve és együtt fejlődnek, egybeforrva jelennek meg a kerékpáron. Az ebike akkumulátora láthatatlanná válik, a vázba integrálódik, a motoros rásegítés és a váltás együttműködik és akár automatán vált és segít nekünk, a stucni vagy a váz alkalmassá válik a lámpák, a sárvédő, a csomagtartó villámgyors fel- és leszerelhetőségére, miközben beépített csatlakozóival képes az elektromos egységek áramellátására, és hasonlók. Ahhoz, hogy a kerékpár a legjobb, legszebb lehessen, már nem elég az adott alkatrész saját céljaira fókuszálni a fejlesztéskor, hanem meg kell vizsgálni, hogy milyen egyéb funkciókat lehetne beleintegrálni az adott részegységbe. Várhatóan az egyre integráltabb fejlesztések révén azok a gyártók kerülnek előnybe, akik képesek rendszerben gondolkodni, fejleszteni, gyártani. Már megint a nagyoknak áll tehát a világ!

 

Egy különösen szépen kivitelezett integrált Bosch akkumulátoros váz a KTM-től.

 

Akkumulátor integrálás

Korábban is voltak már vázba integrált akkuval felszerelt pedelec kerékpárok, de közel sem olyan választékban, mint a jövő évtől. Nagy szerepe van persze ebben a Bosch-nak, aki a piacvezető pozíciójához képest nagyon késve, szinte az utolsóként jött ki vázba épített akku megoldásával, viszont mivel az ő rendszerei a legelterjedtebbek, így az elektromos kerékpár piac kínálatában ugrásszerűen megnőtt az integrált akkus bringák száma. Hogy miért vártak ennyit, nehéz lenne megmondani, de örülünk, hogy végre ők is megvalósították azt, amit a Brose motoros Bulls ebike-ok már 3 éve tudnak… 

 

A Bulls integrált Bosch akkus váza. Korábban a neves gyártótól ilyet csak Brose vagy Shimano rendszereknél láthattunk.

 

2018-tól igen komoly választék áll majd rendelkezésére azoknak, akik hajlandóak a vázba rejtett akkus kialakításért mélyebben a zsebükbe nyúlni. Ugyanis mint minden újdonság, ez is először csak a magasabb árú modelleknél érhető el, ezért várhatóan az eddig megszokott, a vázra szerelt akkus bringák sem fognak még évekig eltűnni a kínálatból, hiszen technikailag ugyanazt a rásegítést produkálják, viszont kedvezőbb áron. Hát igen, a szépségért áldozni kell!

 

Az újfajta, 2X375 Wh-s Shimano vázba rejtett akku egy csodaszép Bulls ebike montin.

 

Nagyobb és variálható akku kapacitás

Folyamatosan növekszik az elérhető akku kapacitás is. Míg a kezdetekben a felhasználók megelégedtek egy 300Wh-os akkuval, mostanra már 400-500 Wh a standard, de akár 1000 Wh kapacitással is rendelhetünk ebike-okat. A nagyobb akku azonban növeli az ebike össztömegét is, ami viszont gond a felhasználók egy részének. 


A bringások és az igények sokfélék. Sokan csak 20-40 km-es könnyed, nézelődős kerekezésekhez keresnek rásegítéssel rendelkező bringákat, ugyanakkor az igények másik végén olyanok is vannak, akik többszáz km-t is meg szeretnének időnként tenni egy nap alatt, ráadásul csomagokkal és/vagy nagyobb sebességgel haladva. A szükséges akku kapacitás nagyon jelentősen eltér ezen esetekben. Ehhez még azt is hozzávehetjük, hogy ugyanaz a személy sem mindig igényel nagy akku kapacitást. Akkor hát minek vigyen magával plusz 3-4 kg-ot feleslegesen, ha például a vasárnapi ebéd után csak átugrik a családjával a szomszéd településre egy jó fagyiért, vagy ha hétköznap az irodai munkáját követően csak 1-2 órája van az erdőben csapatni egy rövidebb kört?!

 

A kép csalóka: ez ugyanis nem egy szimpla vázakkus össztelós Zemo pedelec. A fő akku a vázba "bújkál", a vázon lévő egység csak egy feláras extra, így akár 1.000 Wh is a rendelkezésünkre áll. Ráadásul 45 km/h-s tempóig ennél a konkrét modellnél. A Riese und Müller Delite GT HS 1000 Wh végre méltó ellenfélre talált!


A gyártók is felismerték mostanra ezt az igényt, és ezért egyre több olyan bringa van, melynél variálható az akku kapacitás, azaz használhatóak egy vagy két akkuval is, attól függően, hogy hány akkut helyezünk bele induláskor. Hosszabb távhoz jól jönnek a Shimano Steps vagy a Bosch rendszer dupla akkus megoldásai, amikkel akár 2x375, azaz 750Wh vagy 2x500Wh, azaz 1000Wh kapacitás áll a bringás rendelkezésére. Ha pedig nem szükséges ennyi, akkor ki lehet venni egy akkut, így az elektromos kerékpár súlya pár kilóval lefaragható, ami jól jön, főleg a montizásnál vagy a kerékpárok pakolásánál. A 2018-as modell évtől ráadásul a Bosch rendszernél többnyire csak az egyik, a Shimano rendszerében viszont mindkét akku megbújhat a vázban az avatatlan szemek elől bizonyos modellek esetében!

 

Ennyi látszik a két oldalt kivehető, dupla integrált akkus Shimano Bulls ebike-ból. Nem sok, az biztos!


Persze most is van olyan felhasználó, aki a (jellemzően a csomagtartóra rögzített) táskájában magával visz egy plusz akkut tartaléknak, de mennyivel biztonságosabb, egyszerűbb és persze elegánsabb, ha a kerékpárunkon a csatlakoztatási lehetőség alapból rendelkezésünkre áll!

 

Integráció a hajtási rendszerekben

A Shimano mindig is támaszkodott a kerékpáros alkatrészek területén szerzett óriási tapasztalatára, ezért már a kezdetektől igyekezett a a váltóinak és a motorjának az integrációját növelni. Még egy kicsit olyan a váltási érzete, mint az autók évtizedekkel ezelőtti automata váltóinak volt, azaz rántanak egyet a váltáskor, de biztosan finomodni fog ez még. Viszont tény, hogy azok számára nagyon jó megoldás, akik nem igazán gyakorlottak a megfelelő váltó fokozat kiválasztásában, vagy nem is igazán szoktak váltani. Nekik ideális az automata váltós ebike.  

 

Épp az automata váltós Shimano Steps-es Pegasus pedelec-et próbáljuk. Jelentjük, jó volt!

 

A Shimano Steps rendszerénél az automata mellett az elektronikusan működtethető manuális fokozatváltás is bármikor rendelkezésünkre áll, úgyhogy választhatunk melyiket alkalmazzuk. A tapasztalataim szerint nyugodtan rábízhatjuk magunkat az automatára, tényleg jó fokozatot választott a rendszer, ugyanis a tesztpályán adott feltételek keretein belül legalábbis csak rontani tudtam, ha elváltottam manuálisan az automata által választott fokozatról.

Az egyik régen várt újdonság ezen a területen az agyváltók királyának, a Rohloff 14 sebességes agyváltójának és a Bosch rendszerének egymáshoz illesztése. Mostantól már a Rohloff-ot is lehet elektronikusan váltani. Kipróbálni sajnos még nem tudtuk, de előbb-utóbb erre is sor kerül majd, mert nagyon izgalmasnak hangzik!

 

Az automata Nuvinci váltós teherbringa. Itt aztán nincs sok "bíbelődni" való, csak kiválasztjuk a rásegítési szintet és kész. A rendszer a többit intézi!

 

Bár nem most mutatták be először, de az eddigi legjobb automata váltós rendszer szerintem a fokozatmentes Nuvinci agyváltóra épül. Mivel itt nincsenek direkt fokozatok, az átmenet szinte teljesen észrevétlenül, finoman történik, így nekünk semmire sincs gondunk, csak tekernünk kell, a rendszer pedig a beállított rásegítési fokozatnak megfelelően pakolja alánk a motor erejét, miközben automatán állítja a megfelelő áttételt, hogy szinte bármilyen sebességgel és terepviszony mellett optimális maradjon a pedálfordulatunk. Most egy teherhordó bringában is kipróbáltam a tudását és nagyon tetszett.  Zseniális megoldás, nagyon tudjuk javasolni!

Ha esetleg most csak legyintesz, hogy minek kell az automata váltás egy kerékpáron, akkor érdemes tudnod, hogy a felhasználók jelentős része gyakran nem az ideális fokozatban használja a pedelec bringáját, ennek pedig a hatótáv issza meg a levét, miközben a rásegítés mértéke is csökkenhet. Ezzel szemben egy automata váltó mindig az optimális fokozatot választja, így csökkenti a rásegítés fogyasztását, így messzebbre tudunk jutni és a motort is kevésbé terheljük közben, miáltal a karbantartási igény is csökken. Hidd el, még egy tapasztalt bringásnak is előnye tud származni egy automata rendszer használatából, egy kevésbé gyakorlott bringázónak pedig jelentősen megnöveli a kerékpározás élmény faktorát!

 

Továbbfejlesztett motorok

A fejlesztés nem állt meg a motorok területén sem természetesen, ami igazán örvendetes.
Korábbi években többször kritizáltam a középmotorokat, azon belül is leginkább a Bosch és a Shimano rendszereit, hogy zavaróan zajosak a számomra, emellett nem elég direktek, van egy érezhető kotyogósságuk, főleg a teljesen zajtalan és hihetetlenül direkt Bionx és Alber hátsó agymotorokhoz képest. Most viszont végre a Bosch is végre csendes lett, legalábbis a kevésbé erős, Active line sorozatú motorjai, melyek közül az Acive Line plus különösen megtetszett nekünk.

 

A felfrissült Bosch Active Line család.

 

 Bevallom nem vártam sokat az új Active Line családhoz tartozó motoroktól, annyit semmiképp sem, mint amit tapasztaltunk a próbák során. A két új motor, az Active line és az Active line plus, melyek a régi Active line-t hivatottak nyugdíjazni, csodálatosan csendesek és finom működésűek, és ezzel már levettek minket a lábunkról! 
Az új Active line ugyan kicsit gyengébb, viszont a nyomatékosabb plusszos verzió, mely hivatalosan 50Nm-t tud -tehát a korábbi Active line nyomatékával egyezik meg- az erejét tekintve már megfelelhet a felhasználók legnagyobb részének. Van ennél sokkal erősebb középmotor akár a Bosch kínálatában (Performance line és Performance CX), akár a nagy konkurensekében (Brose, Shimano Steps, Yamaha), de hacsak nem durva montizáshoz kell rásegítés, vagy ha nem nagy málhákkal megrakodva akarja valaki az Alpok durva hágóit meghódítani, akkor az új Active line plus jó választás lehet a számára! 
Az új Bosch motorokat (melyek könnyebbek is elődjeiknél) egyébként a sokkal nagyobb első tányérjukról lehet gyorsan felismerni, melyek még abban is hasznosak, hogy eltakarják a mögöttük megbújó motorházat, így egy integrált akkus vázzal együtt kevesen fogják észrevenni, hogy nem önerőből előztük meg őket az emelkedőn, hanem motoros rásegítést is igénybe vettünk közben…
Ha ugyanezt a bravúrt pár év múlva a többi Bosch motornál is sikerül megvalósítani, és azok is ennyire csendesek és finom működésűek lesznek, akkor komoly verseny lesz a legjobb középmotor címért, amit most sokak szerint a szintén német Brose birtokol, köztük szerintünk is.

 

A középmotorok legerősebbike, a Brose, jövő évtől még jobb lesz. 2018-ban elvileg az összes Bulls E-Stream montit már a továbbfejlesztett Brose motor S-el fogják szerelni.


Persze közben a Brose is fejleszt, úgyhogy a meccsnek még nincs vége! 
A továbbfejlesztett Brose motor volt egyébként a kiállítás másik kellemes tesztélménye. A csúcsnyomatéka ugyan nem növekedett (az már most is a legnagyobbnak számít), viszont a nyomatékgörbéje tovább javult, ezért ha szabad ilyet mondani, akkor szinte már túlságosan is erősnek éreztük a kiállítás tesztpályájához. A korábbi 3 rásegítési fokozatból négy lett, de a felső kettőt csak igazán meredek emelkedőn fogják a felhasználók bekapcsolni, vagy ha alig akar valaki erőt kifejteni tekerés közben, ugyanis normál körülmények között már “kettesben” is megoldható vele minden… 

 

Kipróbálhattuk a népszerű Bulls Lavida-kban is szolgálatot teljesítő Alber hátsó agymotorok új generációját. Csak 6 db ilyen bringa van jelenleg a világon. Muszáj volt kipróbálni. Nagyon jó lesz!

 

Az agymotorok fejlesztése sem állt le szerencsére, sőt azt az információt kaptuk, hogy több nagy piaci szereplő is be tervez lépni erre a területre komoly újdonságokkal, bár ezekről konkrét információkat érthető módon nem akartak még megosztani. Ami viszont már most is biztosnak látszik, hogy például a nagyon népszerű Bulls Lavida agymotorjának sebesség limitje feljebb lesz állítható 25 km/h fölé (ez a jogi szabályok miatt csak a Magyarországon vásárolt Lavida-knál lesz elérhető), emellett tovább javul a motor terhelhetősége is hosszú emelkedőknél.

 

Rögtön 3 db Monkey Link egység is van ezen a bringán: egy hátsó lámpa, kulacs-kulacstartó és egy első sárhányó. Mindhárom közös ismérve, hogy gyerekjáték feltenni, illetve levenni. Ezt már többször hallottuk, de ez most tényleg piszok egyszerűen kezelhető lett! A legtöbb 2018-as Bulls montin már találkozhatunk egyes Monkey Link elemekkel.

 

Rengeteg új termékünkről lehetne még mesélni, a tengernyi új pedelec modellen kívül például a “Monkey Link” családról vagy a speciálisan az elektromos bringákhoz kifejlesztett ebike nyeregről, de ezekről majd később külön bejegyzésekben.
Kövessétek mind blogunkat, mind Facebook oldalunkat, hogy ne maradjatok le semmi érdekes újdonságról!

 

A kiállításon készült, válogatott képeinket ide kattintva tudja megnézni, van ám látnivaló dögivel!